Voorbeelden van de potentie van VR/AR voor leren

Virtual en augmented reality hebben potentie voor het behalen van verschillende leerdoeleinden. Dat blijkt uit de bijdrage Future of Learning Led by Immersive Experiences with AR/VR. De auteurs beschrijven hierin enkele goede voorbeelden.

VR-headsetIn deze bijdrage schrijven de auteurs ook dat MarketsandMarkets verwacht dat de AR- en VR-markt in 2027 een waarde van $114,5 miljard zal bereiken.

Mechanische of fysieke processen leren

Bij het leren van de werking van een versnellingsbak, bijvoorbeeld, kunnen traditionele leertechnieken beperkte perspectieven bieden. Een VR-gebaseerde ervaring kan lerenden in staat stellen de mechanica van de versnellingsbak van dichtbij te bestuderen. Lerenden kunnen het apparaat vanuit verschillende hoeken observeren wat in een fysieke omgeving niet altijd mogelijk is. Lerenden kunnen proberen om virtueel versnellingen te veranderen en het resultaat bestuderen. Bovendien bieden AR/VR-tools mogelijkheden om processen virtueel te ‘oefenen’ zo vaak als lerenden dat willen. Dit is vooral belangrijk in gevallen waar de fysieke locatie of het product mogelijk niet gemakkelijk toegankelijk is voor training. Het geldt ook voor omgevingen of situaties die potentieel levensbedreigend kunnen zijn. De auteurs geven het voorbeeld van een waterkrachtcentrale op een afgelegen locatie of een telecommunicatietoren met potentieel gevaarlijke straling.

Medisch onderwijs

De complexiteit van het menselijk lichaam maakt medisch onderwijs volgens de auteurs een interessant terrein voor AR/VR-toepassingen. De mogelijkheid om de werking van organen en het toepassen van procedures virtueel te observeren in ‘immersieve’ gesimuleerde ervaringen kan de kwaliteit van het leren volgens deze bijdrage aanzienlijk verbeteren. Lerenden kunnen direct feedback krijgen van experts, docenten en collega’s, waardoor ze hun begrip kunnen vergroten en vertrouwen kunnen opbouwen.

Simuleren van levensechte omgevingen

Soft skills training en training op het gebied van gezondheid, veiligheid en milieu zijn terreinen waar AR/VR kan bijdragen aan een effectievere en veiligere leerervaring. Een voorbeeld is soft skills training. Mensen kunnen moeite hebben met communiceren met collega’s in een werkomgeving. Het oefenen van deze vaardigheden in een gesimuleerde omgeving kan helpen om deze vaardigheden aan te scherpen en het broodnodige zelfvertrouwen op te bouwen om dit in realistische situaties toe te passen.

Een mooi voorbeeld in dit kader is ook het Center for Interdisciplinary Placebo Studies (IPS) Leiden, waar men via virtual reality een communicatietraining voor zorgverleners ter bevordering van behandeleffecten gaat verzorgen. Zorgverleners leren met behulp van een e-learning module en virtual reality hoe zij middels communicatie placebo-effecten kunnen optimaliseren en nocebo-effecten kunnen minimaliseren.

In Future of Learning Led by Immersive Experiences with AR/VR gaat men ook in op training op het gebied van gezondheid, veiligheid en milieu. Denk bijvoorbeeld aan trainingen met betrekking tot brandveiligheid of het omgaan met gevaarlijke goederen en chemicaliën, die van cruciaal belang zijn, maar moeilijk te repliceren in een levensechte omgeving. AR-ervaringen kunnen teams volgens de auteurs helpen om producten, diensten of concepten op een zeer boeiende manier te leren, omdat ze ‘echte’ ervaringen kunnen creëren. Zo kunnen VR-headsets zoals Oculus Rift deelnemers laten leren met behulp van technieken zoals rollenspel.

Mogelijkheden voor samenwerking op afstand

Virtuele omgevingen bieden volgens deze bijdrage kansen voor mensen om samen te werken, ongeacht hun fysieke locatie. Dit kan bijzonder waardevol zijn als we steeds meer met elkaar op afstand werken.

Leren met behulp van AR/VR kan het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden helpen versterken, veelal in aanvulling op leren in de praktijk. Gesimuleerde omgevingen kunnen niet altijd alle aspecten van de werkelijkheid repliceren en sommige vaardigheden kunnen waarschijnlijk nog steeds het beste in een realistische context worden geleerd. Je moet ook kritisch kijken of deze manier altijd de meest effectieve en efficiënte manier is. De betreffende technologieën worden echter ook steeds meer krachtiger en toegankelijker. Dat zie je bijvoorbeeld aan het feit dat communicatieve vaardigheden nu ook via virtual reality geleerd worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.