Wat kan AI aan het onderwijs bijdragen?

Kunstmatige (artificiële) intelligentie (AI) zal het onderwijs meer menselijk maken. Dat stelt Laura Ascione in eCampus News. In deze bijdrage stelt zij dat AI het werk van docenten kan aanvullen en versterken. En wel op de volgende terreinen.

Ideeënvorming

Een AI-tool kan leren om te focussen op bepaalde feiten of aspecten van een groter idee, zodat docenten zich kunnen richten op specifieke concepten. Dankzij Eureka!, een tool van Penn State University, kunnen docenten beginnen met het zoeken naar een concept. Eureka! levert resultaten op, en docenten selecteren de resultaten die het beste aansluiten bij de ideeën die zij binnen dat concept willen benadrukken. Dit leert Eureka! om de oorspronkelijke definitie van het idee te verfijnen, wat leidt tot gestroomlijnde resultaten en meer relevante informatie voor de docent. Je leert een machine wat je bedoelt met bepaalde termen, binnen een bepaalde context. Docenten stuiten daarbij altijd op iets nieuws.
Mijn opmerking: in feite draagt AI bij het het slimmer maken van zoekmachines, en het cureren van gevonden informatie. Hierbij moet er wel voor gewaakt worden dat AI bijdraagt aan het versterken van een filter bubbel.

Ontwerp

AI speelt ook een rol in de manier waarop docenten informatie aan studenten verstrekken. Dankzij een andere tool van Penn State University kunnen docenten open source tekstboeken voor studenten ontwikkelen op basis van door algoritmes gegenereerd open onderwijsmateriaal. Docenten kunnen op basis hiervan ook leermateriaal voor studenten personaliseren.

Beoordelen

Het ontwikkelen van goede beoordelingen is zeer tijdrovend. Dankzij AI kan een ‘quiz engine tool’ summatieve toetsen samenstellen op basis van door een docent aangeleverde teksten. De tool neemt de meegeleverde tekst en identificeert sleutelbegrippen, woorden en zinnen waarmee een assessment kan worden opgebouwd.
Mijn opmerking: AI zal ook een belangrijke rol kunnen gaan spelen bij het beoordelen van antwoorden op open vragen en bij het beoordelen van essays.

Faciliteren

Je kunt docenten in opleiding onderwijs leren verzorgen door gebruik te maken van AI-aangedreven virtuele studenten, die zich incorrect gedragen. Docenten in opleiding leren dan hoe zij hierop kunnen reageren.
Mijn opmerking: virtual reality zal in combinatie met AI hier een rol in kunnen vervullen. Als het gaat om ‘faciliteren’ zie ik zelf ook veel heil in chatbots die vragen van lerenden kunnen beantwoorden.

Reflectie

AI heeft interessante toepassingen voor reflectie op onderwijs. Bijvoorbeeld door het evalueren van audio opnamen van onderwijssituaties, en het geven van terugkoppeling aan docenten op wat er in een onderwijssetting is gebeurd.

Volgens mij zijn dit maar een paar van de mogelijke toepassingen van AI met toegevoegde waarde voor het onderwijs. Uiteraard heeft het gebruik van AI ook enkele risicovolle kanten, bijvoorbeeld als het gaat om het doen van voorspellingen over studiesucces van lerenden, op basis van bepaalde profielen. Daar moeten we kritisch op blijven. Maar we moeten vooral ook kansen benutten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
maart 2019
M D W D V Z Z
« feb    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: