We leren meer van mislukkingen dan van succes

Dat stelt het Financieel Dagblad (aangehaald op de de Managementsite. Bij organisatieleren wordt vaak vooral gekeken naar best practices en vergelijkingen met succcesvolle ondernemingen. De Managementsite stelt:

Succes is echter een slecht ijkpunt: het vernauwd immers niet alleen het blikveld, maar beinvloedt ook gedragingen. Omstandigheden die succes genereren, zijn namelijk ook tegelijkertijd randvoorwaarden voor een mislukking.

Zij stellen dat je een goed lerend vermogen onder meer ontwikkeld door mislukking niet als een afwijking te zien en ook bewust mislukkingen te riskeren.

Een interessante bijdrage. Ook erg relevant voor (t)e-learning aangezien dit ook een terrein is waarop veel fouten zijn gemaakt. Dat hoort bij ‘volwassen worden’. Zie ook Succes- en faalfactoren bij innovatieve onderwijsprojecten.

Maar er zijn uiteraard ook grenzen aan het aantal mislukkingen dat een organisatie aan kan (en de omvang er van). Vooral als de ‘geschiedenis’ zich herhaalt. Dan wordt niet geleerd, integendeel.

Het bericht van de Managementsite doet me ook denken aan de volgende anekdote. Een medewerker van een groot bedrijf beging een blunder die het bedrijf enkele tonnen kostte. Hij biechte het op bij zijn leidinggevende en vroeg of hij nu ontslagen werd. "Ben je gek?!", sprak zijn baas, "Ik heb net honderdduizenden dollars in je geïnvesteerd!".

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *