Willen consumenten zelf hun software kiezen?


GroenLinks wil dat mensen kunnen kiezen welke software zij kopen. Bij de aankoop van een computer wordt meestal standaard software meegeleverd. Deze koppelverkoop moet worden gestopt. Vaak weet je niet hoeveel je hiervoor betaalt en zijn er betere, goedkopere of zelfs gratis alternatieven. Als consumenten weten hoeveel ze betalen voor de meegeleverde software kunnen ze een goedkoper of beter product kiezen. Op het moment dat de consument voor een alternatief kiest, moet er een geld-terug-regeling worden getroffen. Dit bevordert de marktwerking en zorgt voor lagere prijzen en betere kwaliteit,

aldus Femke Halsema in een persbericht.
Als voorstander van open source, open educational resources en open standaarden ben ik het op zich eens met ‘mijn  politieke partij’. Maar aan de andere kant ken ik ook menig consument die niet staat te wachten op het maken van deze keuzes. De doorsnee gebruiker wil een browser, en heeft volgens mij geen boodschap aan de vraag òf Internet Explorer òf Firefox (om de keuze voor het gemak tot deze twee te beperken). Op basis waarvan laat je als winkelier mensen een keuze maken? Of is hierbij sprake van The Paradox of Choice?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Je laat mensen keuzes maken op basis van prijs, lijkt me. Volgens mij is het enige dat in het persbericht wordt voorgesteld, dat je bij het kopen van een pc niet meer als vanzelfsprekend een microsoft-belasting betaalt. Wie dan toch graag extra dokt voor Vista moet dat vooral doen…

  2. Volgens mij maak je geen keuzes op basis van prijs, maar maak je keuzes op basis van de prijs-kwaliteit verhouding.
    Het geen keuze hebben voor een besturingsysteem bij de aanschaf van een pc is toch een kwalijke zaak. Het eerste voorbeeld uit het filmpje ‘The Paradox of Choice’ geeft eigenlijk al het antwoord. De expert (in het filmpje de dokter) moet jou de juiste keuze kunnen bieden. Maar de huidige ‘experts’ die pc’s verkopen bieden die niet.
    Toch zijn er genoeg situaties waarin een expert iemand een systeem kan aanbieden waar geen MS Windows op staat. Ik kan er in lk geval wel een aantal bedenken 😉
    De doorsnee gebruiker moet dus goed voorgelicht worden en de beste prijs-kwaliteit aangeboden krijgen. Zonder dat de hij of zij met een paradox wordt opgezadeld. De expert kiest nu voor één aanbod (dat is lekker makkelijk), voila, weg paradox.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *