dec 032012
 

Smartphones kun je op verschillende manieren zinvol in het onderwijs gebruiken. Toch zijn deze apparaten vooral ‘second best‘. De echte meerwaarde voor leren hebben smartphones vooral buiten de school.

Volgens Jennifer Cary kun je mobiele telefoons (met name smartphones) op vier manieren in de klas gebruiken.

  1. Voor peilingen en quizzes. Daar zijn verschillende applicaties voor, zoals Poll Everywhere. Mijn ervaring is dat toepassingen, die je via een browser moet gebruiken, redelijk veel tijd kosten om te gebruiken. Het in beslotenheid weergeven van een mening heeft in bepaalde gevallen echter meerwaarde ten opzichte van het publiekelijk hand opsteken. Dat geldt ook voor het in beslotenheid peilen van antwoorden.
  2. Als back channel. Daarmee kun je conversaties binnen de klas vorm helpen geven. ‘Stille’ lerenden krijgen daardoor ‘een stem’, en lerenden kunnen aanvullingen geven (bijvoorbeeld verwijzen naar artikelen). Je kunt hiervoor Twitter gebruiken. Dat heeft voordelen (zoals meerdere mensen bij de conversatie betrekken), maar ook nadelen (risico op afleiding, gefragmenteerde aandacht, beslotenheid kan gewenst zijn). Daarom zijn er ook docenten die hiervoor specifieke tools gebruiken.
  3. Voor het bestuderen van bronnen en handouts. Smartphones bevatten ook applicaties waarmee je kunt lezen, annoteren en onderstrepen.
  4. Voor het organiseren van onderzoek. Smartphones bevatten camera’s, notitieblokken, scanners, apps om bronnen te delen en zoektools. Deze applicaties kunnen worden gebruikt om lerenden onderzoek te laten doen, en resultaten met elkaar te laten delen. Ik mis in het artikel overigens de QR-codes die gebruikt kunnen worden voor o.a. het ontsluiten van aanvullende bronnen. Steeds vaker kun je ook gebruik maken van apps voor elektronische leeromgevingen (al is de functionaliteit ervan beperkter dan bij een gewone computer of laptop).

Voorop staat volgens Cary dat de lessen motiverend zijn.

Met name de laatste twee toepassingen laten zien dat smartphones in feite ‘second best‘ zijn. Heb je de beschikking over laptops of tablets, dan kun je deze toepassingen veel handiger daarmee uitvoeren.

Ik zou smartphones daarom alleen dan gebruiken als je niet de beschikking hebt over andere flexibel te gebruiken hardware. Het is ook aan te raden om deze tools selectief te gebruiken. Het risico op afleiding is groot, hoe motiverend je lessen ook zijn.

Uiteraard zijn smartphones bij uitstek ook geschikt voor leren buiten de klas. Denk bijvoorbeeld aan toepassingen op het gebied van augmented reality (digitale informatie wordt toegevoegd aan de fysieke werkelijkheid).

 

This content is published under the Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Unported license.

Sorry, the comment form is closed at this time.

%d bloggers op de volgende wijze: