Facebook-gids voor het onderwijs (#in)

Dankzij een tweet van Remco Pijpers (@remcopijpers) ben ik terecht gekomen bij de gids Facebook for Educators. De gids beschrijft zeven manieren waarop onderwijsgevenden Facebook kunnen gebruiken:

  1. Door bij te dragen aan de ontwikkeling van schoolbeleid ten aanzien van het gebruik van Facebook.
  2. Door leerlingen te stimuleren de richtlijnen van Facebook te volgen.
  3. Door op de hoogte te blijven van de settings van Facebook op het gebied van privacy en beveiliging. Wist je dat de settings van jongeren onder de 18 jaar verschillen van Facebook-gebruikers ouder dan 18?
  4. Door goed digitaal burgerschap te bevorderen. Volgens de auteurs bestaat digitaal burgerschap uit drie elementen:
    • Jezelf online gedragen, zoals je je ook offline gedraagt (van een aantal mensen hoop ik dat ze dat juist niet doen).
    • Je verantwoord en met mededogen online gedragen.
    • Anderen in jouw online community in de gaten houden, en aanspreken.

    Wat mij betreft hadden de auteurs dit deel wel verder en concreter mogen uitwerken.

  5. Door Facebook-pagina's en -groepen te gebruiken om te communiceren met ouders en leerlingen. De gids bevat ook een overzicht van educatieve Facebook-pagina's.
  6. Embrace the digital, social, mobile, and “always-on” learning styles of 21st Century students. Dit hoofdstuk bevat helaas weer Digital Natives-onzin. Verder wordt vooral gepleit om facebook te gebruiken voor samenwerkend leren, en mobiel leren.
  7. Door Facebook te gebruiken voor de eigen professionele ontwikkeling.

Zoals je ziet zijn dit geen zeven manieren waarop onderwijsgevenden Facebook kunnen gebruiken, maar zeven aspecten waar je binnen het onderwijs aandacht aan moet besteden met betrekking tot Facebook. De inhoud is bovendien in een groot aantal gevallen ook relevant voor andere sociale netwerken.

Ik kan niet ontdekken of het boek is geschreven in opdracht van Facebook. De auteurs schrijven in elk geval wel positief over dit bedrijf (o.a. hoe men handelt ten opzichte van veiligheid en privacy).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , , , ,
Top

%d bloggers liken dit: