Meerkat en onderwijs: toepassing en/of thema?

Het is wellicht dé internethype van dit moment: de live video app Meerkat. Als ik kijk naar het onderwijs vind ik het echter eerder een relevant thema, dan een bruikbare toepassing.

MeerkatEerlijk is eerlijk: Meerkat is een super simpele toepassing. Je kunt je iPhone of iPad gebruiken om via de Meerkat-app live uitzendingen te maken (Android volgt). Die uitzendingen kun je plannen of meteen live ’streamen’. Via twitter (of Meerkat zelf) kunnen anderen de uitzending bijwonen. Anderen kunnen jou volgen, en jij kunt weer anderen volgen. Daar kun je vervolgens weer punten mee verdienen. Voordat je het weet ben je dus dankzij mobiele technologie met een redelijke camera en breedbandverbindingen live met geluid aan het uitzenden. Stop je de uitzending, dan kun je het resultaat opslaan.

Kun je deze laagdrempelige toepassing binnen het onderwijs gebruiken? Ja. De vraag is echter of Meerkat ook meerwaarde heeft ten opzichte van de technologieën die we al hebben.

Bij de introductie van Meerkat in het onderwijs moet je je volgens mij namelijk het volgende afvragen:

Wat kan met Meerkat makkelijker, gebruiksvriendelijker, plezieriger, efficiënter en/of effectiever? Welke leeractiviteiten kunnen we met Meerkat faciliteren, die we tot nu toe niet konden faciliteren?

We kunnen dankzij onder meer Ustream.tv al langer streamen. Bij de Open Universiteit gebruikt men Ustream.tv bijvoorbeeld voor het verzorgen van live sessies tijdens online masterclasses. Met Meerkat bereik je niet dezelfde kwaliteit als met Ustream.tv. Dat komt vooral door de connectie van camera’s via een soort verdeelstation met Ustream.tv.

Meerkat maakt het live streamen echter een stuk laagdrempeliger. Je kunt tijdens een conferentie bijvoorbeeld kwalitatief goede, kleinschalige, presentaties uitzenden die normaliter niet worden uitgezonden. Je kunt ook anderen mee laten genieten met excursies, of van presentaties of demonstraties van mede-lerenden. Daarbij moet je je wel afvragen wat de meerwaarde is ten opzichte van het maken van een opname, die je vervolgens online publiceert. Die meerwaarde is er in veel gevallen niet (behalve als er in verband met nieuwswaarde of actualiteit sprake is van een soort ‘momentum’ of als je wilt tegemoet komen aan de behoefte van ‘instant satisfaction’).

In veel gevallen heb je er ook geen behoefte aan om live uitzendingen met tal van ‘buitenstaanders’ te delen, zelfs al telt die groep buitenstanders nog geen twintig kijkers. Het kan een ‘onveilig’ gevoel geven. Als je live video wilt delen met een besloten groep, dan beschik je over al langer bestaande toepassingen zoals Skype.

Ik zie Meerkat daarom vooral toegevoegde waarde hebben buiten het onderwijs. Als je bijvoorbeeld geconfronteerd wordt met een prachtige zonondergang of met de geboorte van een lammetje. Als sprake is van nieuwswaarde en/of het aan de kaak stellen van misstanden.

Daarnaast is Meerkat wel een bijzonder interessant thema voor ‘mediawijsheid’. Meerkat is één van voorbeelden van de trend van laagdrempelig online videogebruik. Erwin Blom spreekt van de trend van (bijna) alles realtime delen. Jongeren maken en publiceren daarbij echter ook video’s die eigenlijk niet gepubliceerd zouden moeten worden. Ik denk aan een les die uit de hand loopt of aan een vechtpartij op school. Bij het maken en publiceren van opnames heb je als maker in ieder geval nog de tijd om na te denken of het wijs is de video te publiceren. Bij Meerkat valt die drempel weg. Jongeren zullen zich daar bewust van moeten zijn.

Verder is Meerkat een illustratie van vervagende grenzen tussen privé en publiek. Willen we wel altijd en overal de kans lopen om gestreamd te worden? Hechten we geen waarde aan privacy, of beschouwen we privacy -zoals in het boek De Cirkel wordt beschreven- als “diefstal”? Live streamen gaat ook nu een stap verder dan het maken en publiceren van een video-opname. Je loopt sneller de kans om mensen ongewenst en ongewild online te filmen, ook al zal de groep kijkers en de impact beperkt van omvang zijn. Ook best een belangrijk onderwerp op het gebied van mediawijsheid.

Persoonlijk heb ik er bijvoorbeeld niets op tegen om tijdens presentaties gefilmd te worden (ook niet gestreamd). Maar ik heb er geen behoefte aan als je kunt volgen hoe ik blog, eet, drink of winkel. Ik verwacht ook dat veel ‘Meerkat-streams’ weinig interessante live beelden zullen opleveren, al schijnen smaken te verschillen en is ‘interessant’ ook contextafhankelijk (bijvoorbeeld: ken ik de hoofdpersoon persoonlijk?).

Ik heb Meerkat vanmiddag op mijn iPhone en iPad geïnstalleerd. De eerste, korte, opname trok meteen vier kijkers. Het zou best wel eens de laatste live stream geweest kunnen zijn. Of ik moet al echt iets bijzonders meemaken waarvan het delen niet kan wachten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Meerkat kan wellicht interessant zijn als je als trainer/docent twee ruimtes hebt. Een ruimte waar bijvoorbeeld een rollenspel / klantgesprek plaats vindt en de andere ruimte waar de rest van de groep meekijkt. Voordeel voor deelnemers om in een aparte ruimte het rollenspel is, dat zij zich niet zo bekeken voelen. De rest van de deelnemers kijkt mee en verzamelt feedback voor de nabespreking.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.