Bij het ontwikkelen van een e-learning cursus moet je je een aantal vragen stellen. Een van die vragen leidt tot betekenisvolle interacties. Nieuwe technologieën kunnen hier een impuls aan geven.
Lees verderMaand: juni 2017
Presentatie Trendrapport 2016: The Sequel
Vandaag heb ik tijdens de Inspiratiemiddag Onderwijsinnovatie van de SURFacademy een presentatie verzorgd over de gevolgen van ‘technologie trends’ op het (hoger) onderwijs. Ik heb daarbij betoogd dat het onderwijs op dit moment onvoldoende inspeelt op een aantal van deze trends.
Lees verderPeer-to-peer leren dankzij blockchain-technologie
Bij blockchain-technologie wordt de tussenpersoon bij waarde-transacties uitgeschakeld. dankzij deze technologie doen individuen rechtstreeks ‘zaken’ met elkaar. Toegepast op onderwijs en opleiden betekent dit dat ‘peer-to-peer’ leren mogelijk wordt. Maar of deze ontwikkeling zal leiden tot het einde van de onderwijsinstelling, mag betwijfeld worden.
Lees verderZijn big data wel relevant voor HRD?
Er zijn hoge verwachtingen van ‘big data’, op tal van terreinen. Data science moet rijke informatie opleveren die leiden tot slimme beslissingen. Hoogleraar Peter Cappelli uit in de Harvard Business Review echter twijfels over de relevantie van big data voor human resource development. Zijn artikel bevat volgens mij echter enkele
Lees verderModel van leren Hattie/Donoghue
John Hattie en Gregory Donoghue hebben een interessant model van leren ontwikkeld, dat sterk is gebaseerd op het onderzoek van Hattie naar effectieve leerstrategieën. Dit model bestaat uit drie bronnen van input en uitkomsten en vijf fases. Bij het toepassen van leer- en doceerstrategieën moet je rekening houden met deze
Lees verderHoe je Padlet kunt gebruiken binnen leersituaties
Padlet is een eenvoudige applicatie waarmee je online prikborden kunt maken. De afgelopen week werd ik face-to-face geattendeerd op een nieuwe, interessante, optie en online op een handleiding.
Lees verderRecensie Learning Technologies in the Workplace
Een tijd geleden heb ik Learning Technologies in the Workplace van Donald Taylor aangeschaft. Ik heb het boek doorgenomen en wil mijn positieve impressie graag delen.
Lees verderAlternatieven voor het bestaande hoger (deeltijd-)onderwijs?
Vanuit diverse hoeken wordt kritiek geuit op het bestaande hoger onderwijs. In het verleden probeerden critici het bestaande onderwijs te veranderen. Nu ontstaan ook alternatieve vormen. Momenteel zijn deze alternatieven kleinschalig van aard. Technologische ontwikkelingen kunnen deze initiatieven echter een impuls geven, als eerste op het gebied van een leven
Lees verderPotentie en verbeterpunten TPACK-spellen
Het TPACK-model kan onder meer worden gebruikt voor het ontwikkelen van ‘blended learning’. Er zijn ook spellen ontwikkeld die hierbij gebruikt kunnen worden. Ik zie hier voordelen in, maar ook verbeterpunten.
Lees verderWat kan opleiden en onderwijs leren van de professionele sport?
Hockey, American Football, basketbal, schaatsen. Binnen deze en andere sporten worden data-analyses gebruikt om verbeteringen te realiseren. Opleidingen en het onderwijs kunnen van deze aanpak leren. Maar we moeten ook oog hebben voor de beperkingen.
Lees verder