Beoordelen en begeleiden?

Vandaag heb ik een interessante bijeenkomst bezocht van de SURF Special Interest Group NL Portfolio. Ik heb er een korte presentatie gehouden van onze knelpuntenanalyse.

Er ontstond een discussie over de vraag of degene die de ontwikkeling van een portfolio begeleidt, het portfolio ook kan beoordelen. Of dat studenten in staat zijn portfolio’s van andere studenten te beoordelen, als hun eigen portfolio beoordeeld wordt.

Ik begreep van mijn oud-collega Jan van Tartwijk dat er geen bewijs is dat beoordelen en begeleiden niet samen kunnen gaan. Maar gevoelsmatig lijkt niet iedereen hier op te vertrouwen, zo bleek tijdens de discussie.

Ik ben het wel met Jan eens. Toch heb ik het idee dat een "veilige" leeromgeving hiervoor voorwaarde is. Een mooie hypothese om te onderzoeken, lijkt me.

Laat ik vast een schot voor de boeg geven. Als je in een leer- of werk zit, waarin "afrekenen" deel uit maakt van de cultuur, dan zouden begeleiden en beoordelen elkaar wel eens kunnen bijten. Maar als je best fouten mag maken, dan kan dezelfde persoon m.i. zowel beoordelen als begeleiden. Ik heb in verschillende werksituaties verkeerd en ben beide "culturen" tegen gekomen. In een "onveilige cultuur" krijg je  volgens mij weinig feedback of negatief commentaar (dus geen feedback). Er heerst een competetieve sfeer en er wordt m.i. minder geleerd dan mogelijk is. In een "veilige cultuur" nemen collega’s (ook studenten) wat van elkaar aan. Er wordt naar elkaar geluisterd en er heerst een collegiale sfeer, een sfeer van "er samen voor gáán". Feedback geven zit in de genen van de organisatie. Mensen worden wel beoordeeld, onder andere op basis van hun collegialiteit.

Ik denk dat je ook in opleidingssituaties een "veilige" of "onveilige" leeromgeving kunt stimuleren. Bijvoorbeeld door zelf als docent feedback te vragen aan studenten (en er wat mee te doen). Of door te belonen als studenten in staat zijn hun minder sterke kanten te benoemen. Ook kan het bevorderen van samenwerken hier een bijdrage aan leveren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *