Connectivisme: Siemens-Simons: 0-1

Gisterochtend trad George Siemens op tijdens de SURF-onderwijsdagen. Die pre-conference heb ik gemist. Daarom ben ik ’s middags naar zijn sessie gegaan. Uiteraard ging hij daarbij in op het connectivisme. Helaas is hij wat mij betreft daarbij gedeeltelijk door het ijs gezakt.

Siemens ging eerst in hoog tempo door vigerende leertheorieën heen. Volgens hem is het tijd voor een nieuwe theorie omdat leertheorieën als het behaviourisme, het cognitivisme en het constructivisme ontstaan zijn in een tijd waarin nauwelijks sprake was van ontwikkelingen als globalisering en web 2.0. En juist deze ontwikkelingen vragen om andere competenties van mensen en ook andere manieren van leren. Bovendien stelt social software mensen ook in staat om dingen te doen die ze vroeger niet konden doen (zoals verslag doen van een conferentie via een weblog tijdens die conferentie).

Siemens stelde dat de bestaande leertheorieën volledig gedateerd zijn, hoewel hij ook aangaf dat zij in bepaalde contexten nog steeds bruikbaar zijn. Als je bijvoorbeeld een recht-toe-recht-aan softwareprogramma moet leren gebruiken, dan is een behaviouristische aanpak nog steeds bruikbaar.

Echter, het belangrijkste gemis van de bestaande leertheorieën is volgens Siemens dat kennis moet worden geinternaliseerd. Dat kan volgens hem echter niet meer. Daar is de wereld te complex voor. "We need to offload knowledge in networks", zo stelde hij. Kennis kan niet langer "in mensen" zitten, maar zit in netwerken.Vervolgens ging Siemens kort in op zijn alternatief: het conncectivisme, waarin leren zelf in netwerken plaatsvindt. En waarin mensen leren door bepaalde ‘knooppunten’ met elkaar te verbinden.  Netwerken zijn dan ‘opslagplaatsen’ voor kennis. Leren is dan vooral ook een zelfsturend proces. Kennis kan daarbij niet worden geconstrueerd, alleen gedistribueerd. Belangrijk daarbij is dat lerenden keuzes maken, patronen leren herkennen, weten waar en bij wie zij kennis kunnen halen.

Ok. Dat is een redelijk duidelijk verhaal waar ik (en anderen met mij) een heel eind in mee kunnen gaan. Wel vraag ik me af hoe je kennis kunt distribueren als je het niet eerst hebt geconstrueerd. Maar dit terzijde. De belangrijkset vraag is: hebben we te maken met een nieuw model, concept of leertheorie? Die vraag stelde ook mijn vorige ‘baas’ Robert-Jan Simons. Simons verwees daarbij naar opvattingen rond sociaal leren van Carl Bereiter en Etienne Wenger. De reactie van Siemens vond ik onthutsend en onthullend. Zijn ideeën zijn inderdaad niet nieuw zo gaf hij ruiterlijk toe. Maar waarom dan roepen dat bestaande theorieën gedateerd zijn en we een nieuwe theorie nodig hebben? Ik kan er maar één verklaring voor vinden: het trekt aandacht. "Connectivism sells".

Zie ook http://www.umanitoba.ca/learning_technologies

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. Tjonge jonge. Siemens wringt zich wel in bochten. Eerst hoog van de toren blazen en nu schrijven:
    “For me – call it whatever you want – connectivism, social constructivism, navigationism (pick your own)…learning today must be seen as social, knowledge distributed across a network, capacity enhanced by enlarging the network, learning/knowledge as multi-faceted and complex, incorporating technology, etc. I’m generally not in a mood to argue against other learning theories (though, at times, it’s required simply to achieve a frame of reference). I’m much more interested in arguing for effective learning representative of what learners require in order to stay current today. Evangelizing connectivism is a secondary concern as compared with discussing effective, relevant, “sustainable” learning.”
    Natuurlijk, je mag terugkomen op eerdere standpunten. Maar erken dat dan ook.

  2. George Siemens (OWD 2)

    Een van de interessantere lezingen op de SURF Onderwijsdagen was die van George Siemens over zijn connectivisme. Over deze lezing is best al veel geblogd en met name de post van Wilfred Rubens is de moeite waard. Hij vindt dat Siemens &#8…

  3. Interessant artikel. Ik begin me nu er pas in te verdiepen. Als ik kijk naar de ontwikkelingen van social media en online leren. Kan gezegd worden dat de oude theorie nog kunnen werken maar rekening moet worden gehouden met de omgeving.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *