De docent als kunstenaar (#in)

Getting students involved in learning because they want to – because it makes sense to them – is the art of the teacher.

Een mooie wijsheid van Bruce Hammonds. Hij stelt dat je een paard niet kunt dwingen om te drinken, maar dat je het wel dorstig kunt maken (variant op een bekend spreekwoord).

Hammonds illustreert dit met het verhaal van Tom Sawyer die zijn vrienden verleidt om een vervelende klus te klaren, door te doen alsof het een geweldig privilege is. Sawyer heeft vervelend werk (het schilderen van een hek)  in een spel veranderd (het voorbeeld is oorspronkelijk van Daniel Pink).

Hammonds wil hiermee illustreren dat intrinsieke motivatie een belangrijke prikkel is voor prestaties en creativiteit. Verder benadrukt hij het belang van de zone van naaste ontwikkeling. Bruce Hammonds schrijft:

Purpose and fun combined with mastery or feelings of success. (…) Teaching is about understanding human nature and students need for fun, mastery, and power.

Ik kan dit alleen maar onderstrepen. Onderwijsgevenden zijn hier heel belangrijk bij. Maar bijvoorbeeld ook games kunnen dergelijke principes bevatten.

Wat ik minder vind in het voorbeeld van Tom Sawyer, is dat Mark Twain's romanfiguur appeleert aan negatieve drijfveren van zijn vrienden: jaloezie en competitie. Ik had liever gezien dat hij (en dus ook Daniel Pink) een voorbeeld had aangehaald van solidariteit en "iets over hebben voor". 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Wilfred, nooit geweten dat jij ook de jaren 70 komt ;-). Is “competitie” weer een vies woord tegenwoordig? Ik zal het voorbeeld eerst nog eens lezen.
    “Ik had liever gezien dat hij (en dus ook Daniel Pink) een voorbeeld had aangehaald van solidariteit en “iets over hebben voor”.

  2. @Coen Flach: leer je door elkaars ’tegenstander’, concurrent, te zijn? Of leer je door met elkaar samen te werken, samen een doel na te streven? Leren is niet waardeneutraal.

  3. In het oorspronkelijke verhaal van Tom Sawyer is het schilderen van de schutting een straf. In die zin levert de vergelijking met het onderwijs direct al discussie op. Zien leerlingen het onderwijs als straf en moet de “klus” dus ge-reframed worden als leuk en uitdagend? Bovendien verleidt Tom zijn “peers” om een klus van hem over te nemen, die rol kan de docent toch lastig op zich nemen. Misschien noemt hij het als voorbeeld in groepswerk? Nu ja, eigenlijk moet ik natuurlijk het essay van Hammond lezen om te weten hoe hij het voorbeeld precies gebruikt. Met zijn algemene uitspraken kan ook ik het natuurlijk alleen maar eens zijn!

  4. @Esther: ik denk inderdaad dat kinderen onderwijs nogal eens als een straf ervaren. Het gaat Hammond er om dat je kijkt hoe je lerenden intrinsiek kunt motiveren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *