Effectieve didactische interventies en ICT (#in)

Hartger Wassink blogde een week of twee geleden over de Britse documentaire The Classroom Experiment waarin hoogleraar Dylan William laat zien hoe averrechts bepaalde didactische interventies kunnen werken.

Door leerlingen hun vinger op te laten steken, stimuleer je vooral de betere leerlingen. En door het geven van cijfers verlaag je juist de leerprestaties. Minder goede leerlingen raken er door gedemotiveerd.

Ik vraag me uiteraard af hoe je technologie kunt gebruiken om didactische interventies in te zetten, die ten goede komen aan alle leerlingen. In plaats van het 'opsteken van de hand' (waar we in applicaties als Elluminate of Centra ook een digitale variant van kennen), zou je leerlingen kunnen vragen via een backchannel applicatie hun mening te geven, maar pas na een tijdje op 'send' te drukken (en niet onmiddellijk). Er zou in elk geval vertraging moeten zitten tussen het versturen van de reactie, en de publicatie ervan.

Verder zijn er diverse applicaties waarmee je gerichte inhoudelijke feedback kunt geven, in plaats van cijfers (denk aan een weblog of functionaliteiten waarmee je reacties kunt geven op bijdragen van leerlingen).

Hieronder vind je één van de fragmenten uit de documentaire. Maar ik raad aan om alle beschikbare fragmenten bij Hartger te bekijken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Dag Wilfred, je snapt dat ik dit idee natuurlijk ondersteun ;-). Ik ben wel benieuwd waarom “Er zou in elk geval vertraging moeten zitten tussen het versturen van de reactie, en de publicatie ervan” je dit opneemt, primaire reacties zijn vaak het best en ik denk dat er na een tijdje een zelfregulering ontstaat bij de leerlingen die altijd en overal direct hun mening over willen / moeten geven, dat is net zoiets als door de klas roepen. Overigens vraag ik me af wat de meerwaarde hiervan IN de klas is, daarvoor heb je een backchannel toch helemaal niet nodig? Dus basisidee lijkt me prima, maar dan meer iets bij grote colleges en/of op afstand al dan niet realtime volgen an onderwijs?

  2. Ik zoek een trainer of docent uit het VO die in staat is om een goed verhaal te houden voor het docententeam op onze school. Ook wij beginnen met laptops in de klas.

  3. @Heino Logtenberg: je krijgt volgens mij anders hetzelfde effect als met de hand opsteken. Als ’tragere’ leerlingen onmiddellijk de reacties zien van de ‘snelle’ leerlingen, dan werkt dat ontmoedigend. Vandaar dat ik de potentie van back channels in een kleinere klas ook zie.
    @HarmenvdPanne: als VO het onderscheidende criterium is, dan moet je niet bij mij zijn. Mail me via wilfred[at]wilfredrubens.com en ik mail je enkele suggesties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *