E-learning 2.0

Volgens Stephen Downes is de aard van e-learning aan het veranderen. Tot dusver werden traditionele theorieën voor afstandsleren aangepast voor het wereldwijde web. Mede als gevolg van een generatie die volwassen is geworden met Internet is e-learning aan het veranderen.

They absorb information quickly, in images and video as well as text, from multiple sources simultaneously. They operate at "twitch speed," expecting instant responses and feedback. They prefer random "on-demand" access to media, expect to be in constant communication with their friends (who may be next door or around the world), and they are as likely to create their own media (or download someone else’s) as to purchase a book or a CD.

Downes spreekt daarom van e-learning 2.0. Daarbij is de lerende veel meer "in control", en is informatie bedoeld om te delen. De opkomst van social software is hierbij van groot belang.

Downes beschrijft op een heldere manier door hem verwachte ontwikkelingen op het gebied van e-learning. Voor de doorsnee HR-functionaris/opleider zal hij ongetwijfeld wat ver voor de muziek uitlopen. Voor de traditionele online cursusaanbieder kan zijn perspectief zelfs als een bedreiging worden ervaren.

Wat mij betreft wordt het nu pas leuk…

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Wilfred, ik mag zeggen dat ik het met Stephen eens ben over zijn analyse en ik vind het minder vreemd bij nadere beschouwing. Je verwijst immers regelmatig naar zijn weblog, tja dan vind hij jou vanzelf…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *