E-portfolio werkt bij een nieuw perspectief op onderwijs

Dankzij de RSS-feedreader van Surfspace zie ik allerlei recente bijdragen over het elektronisch portfolio voorbij komen. Bijvoorbeeld een reactie van Erik Driessen op de critici van e-portfolio's. Volgens Erik hebben deze critici best een punt, al geeft hij ook weer tips hoe deze kritiek te pareren valt. Bijvoorbeeld door een e-portfolio 'slank' en betekenisvol voor leren te laten zijn. Of door het portfolio te personaliseren. Erik stelt ook:


‘If necessary, boycott the format prescribed by your university if you feel it makes for a portfolio that is excessive in size and lacking in purpose’.


Een andere recente bijdrage betreft een Britse overzichtsstudie over de rol van e-portfolio's bij formatieve en summatieve beoordelingen. Hoofdstuk twee van deze studie bevat een genuanceerd overzicht van voordelen en 'uitdagingen' van e-portfolio's. Het e-portfolio wordt bijvoorbeeld gezien als een geschikt instrument ten behoeve van de conversatie tussen lerende en docent. Tegelijkertijd vraagt het ook wat van de technische vaardigheden van gebruikers.

Mijn oud-collega Jan van Tartwijk concludeert samen met Erik Driessen in Portfolios for assessment and learning: AMEE Guide no. 45 dat e-portfolio's veel potentie hebben, maar dat de introductie ervan ook dikwijls op een teleurstelling uit loopt. Een e-portfolio vraagt namelijk om een nieuw perspectief op onderwijs, en vraagt ook om een forse investering. Met een nieuw perspectief op onderwijs doelen de auteurs op onderwijs dat sterk gericht is op ontwikkeling, waarbij lerenden moeten laten zien dat zij bekwaam zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *