Het e-portfolio als concept, proces en product (#in)

De grootmoeder aller elektronische portfolio's, Helen Barrett, blogt niet heel intensief meer (meestal beschrijft zij alleen waar zij optreedt). Gisteren heeft zij echter een aanbevelingswaardige post geschreven.

Zij positioneert het e-portfolio hierin als concept, proces en product.

Onder 'concept' verstaat zij dat het portfolio meerdere doelen kan hebben (leren/reflectie en showcase/verantwoorden). Barrett stelt hierbij niet ten onrechte:

The development of ePortfolios can help build lifelong habits of reflective practice, but I fear that the process is in danger of being hijacked for accountability purposes.

Onder 'proces' verstaat zij het 'werkportfolio' dat bestaat uit een verzameling in ontwikkeling zijnde artefacten. Deze elementen vormen illustraties van de ontwikkeling van een persoon. De artefacten worden vaak ook op verschillende plekken online opgeslagen (foto's op Flickr, video's op YouTube, documenten in Google Doc, enzovoorts). Volgens Barrett vormt deze aggregatie van je online aanwezigheid ook je digitale identiteit:

It is this process paradigm that constitutes the "everyday-ness" of ePortfolios in a highly interactive environment.

Ik kom hier zo op terug.

Onder 'product' verstaat zij dan het presentatieportfolio dat je bij tijd en wijle aanmaakt. Artefacten worden 'bevroren' en gebruikt voor beoordeling of showcase. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van commerciƫle e-portfolioproducten.

Ik vind deze indeling helder en herkenbaar. Wel vind ik Barrett niet consequent als het gaat om het e-portfolio als proces. Zij vindt 'het tweede' e-portfolio belangrijk voor leren en ontwikkelen. Maar ik mis in haar beschrijving het onderdeel 'reflectie'. Waar vindt dat plaats? Ik zou hiervoor in verband met vertrouwelijkheid, privacy en veiligheid niet zo snel een openbare web 2.0-tool gebruiken (zoals een blog). Ook kan ik me voorstellen dat een lerende bepaalde artefacten niet wil publiceren op Blip.tv, Picasa of Scribd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. Wilfred, als we het hebben over een leven lang leren portfolio, wordt daar toch gedurende je leven in alle fasen van je ontwikkeling naar teruggekeerd. Als alles op een plaats staat en jij als portfolio eigenaar aangeeft wat je aan wie laat zien en tegelijkertijd je ontwikkelingen, scholing en ter beoordeling aangeboden delen uitwisselbaar zijn vanuit andere plaatsen (of mooier nog vanaf 1 plaats), ben je toch in een cyclisch proces bezig.
    Voorwaarde van dit hele verhaal…..roep niet dat iets e-portfolio proof is (leveranciers) maar zorg ervoor dat iedereen zich aan standaarden houdt.
    Van ervaringen, naar verzilveren, naar leren, naar beoordelen, naar ontwikkelen en meten van die ontwikkeling…naar ervaringen…zo cyclisch als wat.
    Mijn aanbod staat nog steeds šŸ™‚

  2. @Karin Winters: mee eens. Barrett benadrukt niet het cyclische proces, maar dat is het natuurlijk wel. Bovendien veranderen ook de eisen/criteria/competenties waar je je als lerende aan wilt spiegelen cq op wilt beoordelen. Ik deel ook je pleidooi voor standaarden. Al kom ik in dat verband ook m.i. onnodig complexe initiatieven tegen. Maar portabiliteit is van belang. Dat thema valt echter dit keer buiten het bestek van deze blogpost. Enne: je hebt mij nummer, volgens mij (en kunt me DM-en, etc).

  3. wilfred, aan het rijtje concept-proces-product, kunnen nog wel een paar termen of categorieĆ«n worden toegevoegd om de manieren-van-kijken-naar het ePportfolio te onderscheiden of te ‘positioneren’ zoals jij het noemt. Het ePortfolio als ‘concept’ levert een heel andere bespreking van of over ePortfolio op, dan het ePortfolio als ‘proces’. Het aardige van de keuze voor deze drie termen door Helen Barrett is dat jij deze indeling cq categorisering helder en herkenbaar vindt. Je hebt er wat aan. Je kunt er iets mee. Reflectie is een proces en het levert hopelijk een resultaat op. Dat kan iets opleveren. Een nieuw concept, idee of product bijvoorbeeld. Of een oud idee of een oud ‘product’ bijvoorbeeld “teleurstelling” of “trots” of “ontroering” of “een leerervaring” of een “werkervaring waar ik nog eens over na moet denken, want ikzelf of mijn beoordelaar was er erg (on)tevreden over. Niet zo gek in dit verband is dat Helen ook erg enthousiast kan zijn over het ‘ePortfolio als dagboek’. Als de inrichting en het gebruik van een ePortfolio aanzet tot na-denken of voor-denken dan lijkt me dat prima en als het je bovendien helpt bij het (sneller en beter) beslissen over vervolgacties…helemaal goed. En als je zou willen dat anderen ook beter en sneller kunnen adviseren of beslissen over de studie die je van plan bent te gaan doen of waarmee je van plan bent te stoppen, over je volgende baan of de baan die je zoekt of net kwijt bent. Dan is het wel handig dat je snel over de gegevens en informatie kunt beschikken waarmee je zowĆ©l jezelf als de ander kunt overtuigen. Zo’n instrument gun je iedereen:an ePortfolio for all. De term ‘instrument’ of ’tool’ kunnen we wat mij betreft ook aan het rijtje toevoegen. Of valt dat onder een van de andere categorieĆ«n?
    Heel interessant vind ik je opmerking;”Ik deel ook je pleidooi voor standaarden. Al kom ik in dat verband ook m.i. onnodig complexe initiatieven tegen.”
    Wat bedoel je met ‘onnodig complexe initiatieven’ en welke initiatieven zullen sneller en eenvoudiger tot resultaten komen waarmee de uitwisseling en uitwisselbaarheid van ePortfolio-gegevens kan worden vereenvoudigd en verbeterd?
    Ik ben benieuwd naar je inzichten en informatie en misschien kun je op 22 september in Delft deelnemen aan de discussie hierover?
    Bij deze ben je dus meteen ook alvast uitgenodigd voor de informatiebijeenkomst “ePortfolio NL next StePS”. Mvg Theo

  4. @Theo Mensen: dank voor je uitvoerige reactie. Je kunt inderdaad nog andere termen/categorieƫn gebruiken. Zoals het e-portfolio als instrument/tool. Dit is namelijk van een andere orde dan het e-portfolio als product, waar Barrett het over heeft. Persoonlijk vind ik het employabilityportfolio erg complex: http://synergetics.be/products/employability-portfolio. Ik doel dan vooral op de uitwisseling via de personal data exchange server. Op 22 september moet ik overigens al elders zijn.

  5. In het kort komt het hierop neer,
    Een simpel systeem waar de gebruiker de mogelijkheid moet hebben om zelf een portofolio te maken in zijn eigen stijl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *