Hoe een AI tutor het onderwijs kan helpen versterken

De Amerikaanse Brewbaker Primary School heeft tijdens de Corona-pandemie gebruik gemaakt van de artificiële intelligentie (AI) toepassing Amira om de leesvaardigheden van leerlingen te verbeteren. Het gebruik van deze AI tutor heeft tot opvallend goede resultaten geleid.

Amira AI tutor lezenDat schrijft Jaclyn Brown Wright die directeur is van deze school in eSchool News.

Amira is een digitale tutor die kan worden gebruikt voor 1-op-1 leesonderwijs, en die daarbij gebruik maakt van kunstmatige intelligentie en stemherkenningssoftware. Toen Brown Wright aantrad als directeur was het droevig gesteld met de leesvaardigheid op deze basisschool. Volgens haar had de school behoefte aan een “evidence-based” hulpmiddel dat gebruik maakte van wetenschappelijke inzichten op het gebied van lezen om de leesachterstand van 646 leerlingen in groep 1 tot en met 4 te helpen weg te werken. Dat werd dus Amira.

Volgens de schooldirecteur luistert Amira daadwerkelijk naar kinderen die lezen en biedt de AI tutor micro-interventies op fonetisch niveau, zoals een specialist op het gebied van lezen dat ook doet. Amira richt zich daarbij op de individuele leerling. De applicatie instrueert, corrigeert en toetst leerlingen tijdens elke oefensessie. Amira levert data op die leerkrachten kunnen gebruiken om de voortgang van het lezen te bespreken. Verder maakt Amira opnames van leesoefeningen en analyseert het gemaakte fouten. Hierdoor zijn leerkrachten beter in staat om  geïnformeerde beslissingen, bijvoorbeeld ten aanzien van het groeperen en het geven van ondersteuning.

Volgens Jaclyn Brown Wright vermindert het gebruik van Amira ook de werkdruk van docenten. Docenten beschikken over eenvoudige rapportages met betrekking tot leesachterstanden. Zij kunnen snel interventies plegen als dat nodig is.

De AI tutor fungeert als een waardevolle aanvulling en versterking van leerkrachten. Door Amira te gebruiken hebben leerkrachten meer tijd om in kleine groepen en individueel met leerlingen te werken aan specifieke vraagstukken. De andere leerlingen krijgen dan 1-op-1 ondersteuning van de AI tutor. Leerkrachten die Amira gebruiken, geven aan dat zij hierdoor elke week 30 minuten besparen die zij kunnen besteden aan individuele instructie van leerlingen. Deze leerkrachten zijn positief over deze toepassing en willen de AI tutor ook breder inzetten.

Brown Wright schrijft ook dat het gebruik van Amira in groep 1 en 2 er toe heeft geleid dat ‘vroege lezers’ een jaar eerder worden geïdentificeerd door hen eerder dan vereist ontwikkelingsgerichte leesvaardigheden aan te bieden. Bij de groep English Language Learners leidt het gebruik van Amira zelfs tot betere resultaten dan de inzet van gewone leerkrachten. Leerlingen ervaren minder risico’s bij het voorlezen aan een avatar omdat zij zich niet schamen voor hun taalgebruik. Volgens de auteur is Amira geduldig en helpt de applicatie deze leerlingen het vertrouwen op te bouwen dat ze nodig hebben om vloeiender Engels te spreken en betere lezers te worden.

Brown Wright schrijft ook dat de leesvaardigheid van leerlingen in één jaar tijd is toegenomen van 18 procent naar 48 procent. In het tweede jaar is de leesvaardigheid verder gestegen naar 62 procent. Amira is dan ook een ‘blijvertje’ op deze basisschool.

Mijn opmerkingen

Deze casus illustreert dat AI kan zorgen voor verbetering en flexibilisering van het onderwijs, en gebruikt kan worden om het werk van leerkrachten te versterken. AI tutoren zijn in staat om op een intensieve manier 1-op-1 ondersteuning te bieden. Zonder deze technologie is dat niet te organiseren (de ondersteuners zijn er niet).

Je moet daarbij wel rekening houden met het vakgebied en de doelgroep. Wellicht werkt Amira minder goed bij oudere leerlingen. Ook is de applicatie alleen bedoeld voor leesonderwijs.

Verder loop je het risico dat deze technologie de verschillen tussen leerlingen vergroot. Het eerder identificeren van ‘vroege lezers’ is daar een indicatie van. Je zou deze applicatie vooral moeten gebruiken voor leerlingen die moeite hebben met lezen. Op deze basisschool waren dat er heel veel. Dergelijke technologie is ook kostbaar. Niet voor niets verwijst de ontwikkelaar van Amira naar manieren om fondsen te verwerven.

Nota bene:

Ben je via mail geabonneerd op mijn blogposts, en maak je gebruik van GMail? Dan is de kans groot dat je de afgelopen dagen geen notificaties hebt ontvangen. GMail beoordeelde mijn mails als ‘spam’. Je hebt dan de volgende berichten gemist:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *