Hoe technologieën voor synchroon online leren innovaties kunnen bewerkstelligen

Op het gebied van leertechnologie neemt de kracht van tools voor synchroon online leren sterk toe. Dit leidt tot vernieuwingen op het gebied van technology enhanced learning.

EdTech Magazine laat zien hoe samenwerking binnen het hoger onderwijs een impuls heeft gekregen dankzij technologieën voor synchroon online leren.

  • Videoconferencing technologie stelt instellingen voor hoger onderwijs in staat om experts van buiten af bij het onderwijs te betrekken en zo het leren te verrijken. Studenten kunnen bijvoorbeeld ideeën pitchen voor echte bedrijven wereldwijd. Universiteiten uit verschillende werelddelen kunnen dankzij videoconferencing en mobiele apparaten veel beter met elkaar samenwerken.
  • Dankzij telepresence robots kunnen studenten op de werkplek coaching en feedback krijgen. Deze robot bestaat uit een tablet op wielen, met een videoconferencing applicatie. Verpleegkunde studenten worden op die manier bijvoorbeeld op afstand begeleid.

  • Tools voor samenwerking, zoals chatbots, worden gebruikt om traditioneel online leren te vernieuwen. Interactie tussen grote groepen studenten kan dankzij ICT worden gefaciliteerd. Daarbij wordt bijvoorbeeld een grote videomuur gebruikt waarop studenten over de hele wereld te zien zijn, en met de docent en elkaar kunnen interacteren.

Deze drie voorbeelden illustreren wat mij betreft de potentie van synchroon online leren. Interacties worden meer natuurlijk. De cognitieve en psychologische kloof met de onderwijsinstelling, die lerenden vaak ervaren, kan hierdoor worden overbrugd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Profielfoto van Wilfred Rubens

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Geplaatst in Didactisch gebruik technologie Getagd met , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*