ICT-trends in het Amerikaans onderwijs (#in)

Converge publiceerde recentelijk een korte bespreking van een onderzoek van de Software & Information Industry Association, naar het gebruik van ICT in het Amerikaanse onderwijs. De insteek is 'technologie', en het rapport zelf kost 149 dollar.

Wat mij opvalt is het grote verschil tussen het Amerikaanse K12-onderwijs en het Amerikaanse hoger onderwijs. 35% van de K12-scholen is niet van plan een elektronische leeromgeving aan te schaffen, behalve als deze tools goedkoper worden of verplicht worden. Of men social media inzet, is niet bekend.

In het hoger onderwijs lijkt de elektronische leeromgeving veel meer ingebed te zijn, maar wil men dat deze applicaties vernieuwd worden:


learning management systems should be incorporating rich Internet applications, social media, user-generated content, mobile devices, Software as a Service and business process management systems.


Als het gaat om online leren valt de grootste groei volgens de onderzoekers juist in het K12-onderwijs te verwachten. Ik denk omdat online leren daar nog relatief weinig wordt toegepast. Open educational resources (de auteurs noemen het 'open source content') maken online leren meer toegankelijk, concludeert Converge op basis van het dure rapport.

Bij mobile computing valt de groei van de netbook op (ik vermoed dat de data een tijd geleden verzameld zijn), en het verschil waarin scholen met mobiele telefoons om gaan. Veel K12-districten bannen smartphones, terwijl het hoger onderwijs er juist meer gebruik van maakt.

Op het gebied van mobiele connectiviteit lopen veel K12-scholen achter: minder dan 30% heeft een robuust draadloos netwerk.

ICT wordt binnen het Amerikaanse onderwijs heel verschillend gebruikt. Ik vrees dat de reden vooral een financiële is: in de VS zijn de verschillen tussen rijke en arme scholen erg groot. De maatschappelijke ongelijkheid wordt daardoor versterkt omdat kinderen uit arme gezinnen veel minder in aanraking komen met technologie, en met een 'technologische achterstand' de school verlaten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *