Informeel leren formaliseren?

In het artikel "Formalizing informal learning" stellen Brenda Wisniewski & Kevin McMahon onder meer:

"Informal learning takes place continually throughout every organization. The key to supporting performance demands is to capture, share and leverage this informal education."

De auteurs willen niet al het organisatieleren formaliseren, maar het meer een formele status geven. Ze geven twee voorbeelden van bedrijven die formeel en informeel leren bewust proberen te integreren. Vooral het voorbeeld van Turner Construction spreekt me aan. Zij denken na over hun bedrijfsstrategie en wat competente medewerkers zijn. Vervolgens faciliteren zij het leren onder meer door "tools" voor samenwerken ter beschikking te stellen en deelname aan formele en informele communities te stimuleren. De resultaten zijn veel belovend:

"During the past four years, sales and profitability have increased substantially, while the number of workplace incidents and claims has gone down."

Het voorbeeld van Ernst & Young spreekt me wat minder aan omdat ik het "learner-centric model" wat gekunsteld vind (waarom valt een mentor/coach niet onder leren?).

Twee mooie voorbeelden van bewust omgaan met informeel leren.

Volgens mij moet je als organisatie het leren zelf vooral stimuleren door het werk uitdagend te laten zijn. Als je werk complex (niet te complex!) en weinig routinematig is, dan word je als werknemer wel geprikkeld om te leren. Er is een duidelijke "sense of urgence": je moet wel leren omdat je anders je werk niet goed kunt doen. Vervolgens gaat het er om dat je leren beloont en medewerkers vooral de gelegenheid en middelen geeft om te leren.

Er is dan een nauwe relatie tussen je resultaten en je ontwikkelingen. Het leren stimuleer je, maar je hoeft het niet krampachtig te proberen beheren en controleren. Want je managet op resulaten.

Ik zie hier ook een relatie met het bericht, waar ik eerder over schreef, dat informele netwerken binnen organisaties vaak betere resultaten halen dan formeel aangestelde teams. Geef mensen de mogelijkheden en de ruimte, en "reken af" op uitkomsten.

Natuurlijk gaat dit niet voor alle organisaties op. Er zijn nog steeds organisaties waar routinewerk wordt uitgevoerd en het werk niet complex is. Ook geldt het niet voor alle functies binnen een organisatie. En lang niet iedereen is om allerlei redenen in staat om voortdurend te leren. Daar zul je bewust mee om moeten gaan.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *