OEB 2007: over SecondLife en de persoonlijke leeromgeving

De eerste dag van de Online Educa werd afgesloten met drie keynotes. De laatste keynote (van platinumsponsor Fronter) heb ik overgeslagen zodat ik mijn spullen naar de hotelkamer kon brengen voordat de bus zou vertrekken naar het diner dat Surf had georganiseerd (meer dan zestig mensen).

Sian Bayne vertelde daarin -op een erg gehaaste manier- over haar ervaringen als docent met SecondLife. Zij zet SL in binnen een volledige online opleiding, als platform voor tutorgroepen (Holyrood Park). Bayne typeerde SL als een unheimliche omgeving, waarin de grens tussen fantasie en realiteit vaag is:


Real and not real at the same time

Het viel Bayne op dat SL docenten de mogelijkheid biedt om het onderwijs te re-conceptualiseren, terwijl de meeste  onderwijsinstellingen SL gebruiken om het bestaande onderwijs te repliceren.

In haar bijdrage ging zij tenslotte in op voor- en nadelen van SL voor leersituaties. Het gaat hierbij om sterke en minder sterke kanten die je wel vaker hoort en leest.

Voordelen

  • Er is sprake van een sense of presence (erg belangrijk voor online leren).
  • Je kunt experimenteren met meerdere identiteiten (role playing and socializing).
  • Je kunt communiceren in meerdere talen (SL wordt steeds vaker gebruikt voor vreemde taalonderwijs).
  • Lerenden durven vaak meer van zichzelf te laten zien.
  • Lerenden ervaren plekken als Holyrood Park vaak als ‘fun’.

Nadelen

  • Op zich is SL een lege omgeving, die niet altijd als uitdagend door leerlingen wordt ervaren.
  • SL is nog niet echt stabiel.
  • De toegankelijkheid van SL is beperkt in verband met bandbreedte en systeemeisen (Bayne werkt ook met studenten uit Afrika).
  • Je identiteit binnen SL is van invloed op de manier waarop je behandeld wordt (racisme, sexisme).
  • Lerenden vragen zich af of je kunt verongelukken in SL (is de omgeving veilig?).

Na Sian Bayne was het podium beschikbaar voor Graham Attwell ("I am Andrew Keen’s worst nightmare"). De organisatie had Attwell bereid gevonden om in te vallen voor een spreker die onverwacht verhinderd was. En Graham kweet zich goed van die taak. Ik heb een aantal keren op deze blog geschreven over zijn ideeën over onderwijs en leren. Attwell levert stevige kritiek op het bestaande onderwijssysteem. Bijvoorbeeld:

  • De school wordt irrelevant voor jongeren.
  • De manier waarop we onderwijs verzorgen, is gebaseerd op een 19de eeuws (en achterhaald) model.
  • De manier waarop we beoordelen, ondersteunt het leren niet. Dat is de belangrijkste belemmering voor onderwijsvernieuwing.
  • Leren moet gedreven worden door interesse, passie.
  • Informeel leren moet beter erkend worden.
  • Persoonlijke leeromgevingen hebben de potentie om de transformatie van het onderwijs mogelijk te maken.

Ik wil hier verder niet ingaan op zijn ideeën (heb ik immers al een aantal keren gedaan). Maar het was weer eens leuk om zijn prikkelende ideeën te horen.   

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *