OEB 2007: voorbij web 2.0

Van een sessie met de titel The Past, the Present and Beyond Web 2.0! -verzorgd door Fronter- mag je wat verwachten, vind ik. Het zou bovendien een high energy sessie zijn. Op basis van mijn congreservaring had ik natuurlijk moeten weten dat deze sessie de verwachtingen niet waar zou maken. Noorse high energy-sprekers: dat lijkt een contradictio in terminis.

De meeste sprekers bleven steken in algemeenheden (kies voor schaalbare oplossingen, werk projectmatig) of in flauwekul (zoals: geef docenten een eenvoudige digitale bibliotheek en ze gaan zelf ontwikkeld materiaal delen). Ik heb eigenlijk alleen het volgende meegenomen uit deze gesponsorde sessie:

  • Een aantal jaren geleden moesten gebruikers veel getraind worden in het gebruik van Fronter. De huidige leerlingen hebben veel minder behoefte aan gebruikerstrainingen.
  • Schoolleiders in het Verenigd Koninkrijk gebruiken Fronter als community of practice:
    – Nodig ‘beroemdheden’, ervaren schoolleiders en experts uit om deel te nemen aan discussies.
    – Stel deelnemers in staat zelf discussies te starten en ervaringen te delen.
    – Geef mensen de ruimte om ervaringen te delen met mensen die hetzelfde werk doen (netwerken).
  • Het Britse Becta heeft een uitgebreide lijst met requirements en ongeveer 200 testscenario’s opgesteld waaraan elektronische leeromgevingen moeten voldoen, willen ze in het Verenigd Koninkrijk verkocht mogen worden. Deze lijst verandert als gevolgd van ontwikkelingen op het gebied van standaarden en specificaties.
  • Fronter biedt de mogelijkheid om leerlingen alleen in bepaalde repositories te zoeken. Ook kun je in Fronter content van bepaalde weblogs tonen (een soort edublogs.nl).
  • Fronter Desktop wil een soort persoonlijke leeromgeving zijn. Dus een persoonlijk dashboard (denk aan de persoonlijke Google-pagina). Het is me niet duidelijk geworden in hoeverre deze Desktop ook ècht persoonlijk te maken is, of alleen persoonlijk binnen Fronter’s grenzen.
  • Aanbieders van services rond persoonlijke leeromgevingen zullen met SLA’s moeten werken en bijvoorbeeld backup’s van data garanderen. Het risico bestaat dat anders al jou data bij een provider staat en dat deze data op een gegeven moment ‘verdwijnt’.
  • Fronter lijkt een beetje op twee gedachten te hinken. Enerzijds propageren ze persoonlijke leeromgevingen, social networking, en dergelijke. Anderzijds hameren ze sterk op managen, controleren en beheersen. Deze gedachten kunnen strijdig met elkaar zijn (je mag je overal begeven, mits je de stad maar niet verlaat). Verder heb ik nog weinig zicht gekregen op integratie met andere systemen, en het selectief implementeren van modules (en dus ook de mate van flexibiliteit van hun licentiestructuur).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *