Onderzoek naar educatieve games

Sara de Freitas heeft voor Jisc een literatuurstudie uitgevoerd en case studies bestudeerd over het gebruik van games ten behoeve van het leren. Haar artikel Game On for learning is op dit onderzoek gebaseerd. In dit artikel gaat zij onder andere in op het belang van motivatie voor leren (en wat dat voor games betekent) en op het feit dat docenten tegen technische ‘grenzen’ aanlopen als zij educatieve games willen gebruiken (die stellen vaak hoge technische eisen).

De Freitas beschrijft ook een aantal trends, die van invloed zijn op educatieve games. Zo komen er steeds meer online games en maakt het alom aanwezig zijn van Internet (draadloos, mobiel) educatieve games beter toegankelijk. Tegelijkertijd signaleert de auteur enkele belemmeringen. Zo wordt gaming -vooral door docenten en schoolleiders-  met vrije tijd geassocieerd, en niet met leren.

De Freitas concludeert onder meer:

   

The aim to use game-based learning effectively means that the research community will need to continue to explore both the use of commercial games in learning contexts and the development of proprietary games. In both cases there needs to be an emphasis upon embedding games effectively and in accordance with sound pedagogic principles.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *