Ontwrichtende onderwijsinnovatie vraagt om meer dan alleen technologie

Katrina A. Meyer gaat in de meest recente uitgave van de Educause Quarterly in op de rol van ontwrichtende technologie in het hoger onderwijs van de toekomst.
Als je verschillende artikelen en boeken over disruptive innovation in het onderwijs hebt gelezen, dan voegt het eerste deel van The Role of Disruptive Technology in the Future of Higher Education niet heel veel toe. Dat verandert als zij de groei van het aanbod online leren bij Amerikaanse universiteiten illustreert (van 937 duizend studenten in 2004 naar 3,9 miljoen drie jaar later; bijna 8% van het totaal aantal studenten). Meyer schrijft:


online learning has not reinvented the higher education marketplace despite enrollment growth rates around 20 percent per year. Nonetheless, this growth and the widespread use of online materials in on-campus coursework might be early signs of innovative disruption.


Er is volgens Meyer inmiddels ook bewezen dat online leren en vooral blended learning tot betere prestaties leiden dan puur face-to-face leren. Dit zou wel eens kunnen leiden tot een grotere populariteit van online leren (lees mijn eerdere opmerkingen over dit 'bewijsmateriaal').

Maar er zal pas echt sprake zijn van 'ontwrichtende innovatie' als sprake is van "customized learning", en  van fundamenteel andere relaties tussen lerenden, docenten en leerstof. Technologie alleen kan daar niet voor zorgen, concludeert Katrina A. Meyer:


Truly innovative disruption prompted by technology in higher education will force us to think in new ways, providing opportunities for the changes needed for higher education to survive and thrive.


Ellen R. Cohn lijkt 'disruption' in dezelfde editie van de Educause Quarterly trouwens heel anders te interpreteren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *