Op zoek naar leertechnologieën?

Leertechnologie is randvoorwaardelijk voor het realiseren van kwalitatief goede vormen van technology enhanced learning. De selectie van goede leertechnologie is niet de verantwoordelijkheid van individuele docenten en opleiders. Toch wil je je op een gegeven moment oriënteren op (nieuwe) leertechnologie. Deze blogpost bevat verwijzingen naar vier websites die je daarbij van dienst kunnen zijn.

Craig Weiss houdt zich al jaren bezig met het analyseren en bespreken van leersystemen (hij monitort meer dan 1300 leersystemen). Hij focust zich daarbij op leertechnologieën voor corporate learning. Hij onderscheidt LMS’en, LXP’s, TXP’s (dat zijn talent management systems met LXP-componenten), learning platforms, training management systems en Skills Metric Platforms. Hij heeft een top 100 van 2021-2022 gepubliceerd, en onlangs ook een overzicht van de -naar zijn mening- dertig beste leersystemen. Lees ook waar hij op let. De top 30 en top 100 worden overigens in alfabetische volgorde gepresenteerd. Moodle komt niet in zijn lijst voor omdat dit een decentraal gehost systeem is. Persoonlijk vind ik dat een vreemd argument.

In 6 Ed Tech Tools to Try in 2021 introduceert Jennifer Gonzalez zes relatief eenvoudige tools die je volgens haar zou moeten uitproberen. Ik kende de meeste van deze tools niet. Je kunt met deze tools eenvoudig feedback geven, nieuws vanuit verschillende perspectieven presenteren, voorwerpen herkennen en teksten vertalen, portfolio’s maken, anti-racisme ondersteunen en animaties met video’s maken.

Het laatste overzicht betreft 10 EdTech Tools to Help Teachers Create Interactive Media-rich Lessons. De auteur schrijft hierover

Interactive lessons have the power to engage students, hold their focus, and motivate them to become actively involved in their learning. Adding interactive layers to your lessons helps makes learning more accessible and student-centered. Also, interactivity helps students interact with the learning content through various modalities thus boosting both social emotional learning and self-directed learning in class.

Ik zou zelf meer de nadruk leggen op het belang van actief verwerken. De relatie tussen betrokkenheid, motivatie en leerresultaten is immers best een ingewikkelde. Dat geldt ook voor interactiviteit en zelfgestuurd leren.

De tools die dit in elk geval mogelijk moeten maken, en die de auteur kort typeert, zijn:

  1. Insert Learning
  2. Flipgrid
  3. Kahoot
  4. Nearpod
  5. Buncee
  6. Genially
  7. Thinglink
  8. Mote
  9. Weava
  10. Read&Write

In mijn Stappenplan technology enhanced learning ontwikkelen besteed ik ook aandacht aan het selecteren van leertechnologieën. Ik schrijf daarin:

“Veel ontwikkelaars/docenten/opleiders hebben beperkte kennis van leertechnologieën of voelen zich overdonderd door de enorme hoeveelheid tools waar je over kunt beschikken.
Waar het om gaat is dat je met een didactische bril kijkt naar leertechnologieën. Dat kan op twee manieren:

  • Welke leertechnologie is geschikt om leeractiviteit X mee te faciliteren of versterken (bijvoorbeeld een zelftest of peer feedback)?
  • Welke leeractiviteiten kan ik nu wel organiseren omdat ik de beschikking heb over leertechnologie X (bijvoorbeeld het geven van mondelinge feedback die vastgelegd kan worden dankzij podcasts)?

Ik heb een overzicht met typen leertechnologieën samengesteld. Dit overzicht kan worden gebruikt om leertechnologieën te verkennen of om gericht te zoeken op leertechnologie of leeractiviteit.

Ik heb ook een bijdrage geleverd aan het ontwikkelen en actueel houden van een vraagbaak met tools van SURF: Tools voor online onderwijs. We willen docenten, onderwijsondersteuners en IT-afdelingen helpen om op een verantwoorde manier leertechnologieën/onderwijsapplicaties te selecteren.

Het gaat daarbij om

  • Kijk in eerste instantie naar reeds aanwezige leertechnologieën, die bij voorkeur door de organisatie worden ondersteund. Houd er rekening mee dat waarschijnlijk geen enkele leertechnologie voor 100% voldoet aan jouw wensen. Dat is waarschijnlijk ook niet het geval als je een auto koopt of een vakantie boekt.
  • Wees selectief in het gebruik van leertechnologieën. Je doet er lerenden geen plezier mee als zij zich moeten oriënteren in veel verschillende leertechnologieën.
  • Zie ook mijn aandachtspunten bij het selecteren van leertechnologieën en mijn checklist die je kunt gebruiken bij het maken van keuzes op het gebied van leertechnologieën.
  • Zie ook: Tips voor docenten bij de selectie van tools voor online onderwijs (pdf).
  • Gebruik eventueel het PIC-RAT-raamwerk om na te denken over hoe je leertechnologie kunt gebruiken.
  • Het Triple E Framework heeft ook tools en rubrics die hierbij kunnen helpen. Lees ook de toelichting.
  • Marcel de Leeuwe heeft een overzicht van tools gemaakt waarin hij kijkt naar kosten en tijdsinvestering om de tools te (leren) gebruiken.
  • Jane Hart stelt jaarlijks een top 200 van de meest gebruikte leertechnologieën samen, verdeeld in drie categorieën (persoonlijk leren, werkplek leren, onderwijs/opleiden).”

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.