Over de adoptie van blended learning in de praktijk

In mijn zoektocht naar voorbeelden van blended learning ben ik ook gestuit op enkele vermeldenswaardige artikelen over blended learning. In deze artikelen staat de adoptie van blended learning in de praktijk centraal.

De bijdrage 5 must-do steps for building a winning blended learning strategy (tip van Mike van Anraat van de Hogeschool van Amsterdam) bevat vijf noodzakelijke stappen om blended learning met succes te implementeren.

  1. Wees duidelijk over de kracht van de modaliteiten.
    Waar is face-to-face leren sterk in, waar is online leren sterk in. Volgens der auteur is face-to-face leren sterk in conversaties, samenwerking (o.a. ’real-time’), verkennen/uitproberen, rollenspellen en coaching. Online leren is sterk in: lerenden kunnen meer zelf beslissen wat en hoe zij willen leren, je bent meer flexibel en je kunt het leren beter monitoren, dankzij xAPI kun je allerlei leerervaringen met elkaar verbinden, je kunt leren waar en wanneer je wilt (ook kleine leereenheden), en er is sprake van gepersonaliseerd leren.
    Mijn opmerking: op de voorbeelden kun je deels wat afdingen, maar de boodschap is helder.
  2. Kijk kritisch naar de manier waarop face-to-face leren plaatsvindt. Bijvoorbeeld de kosten (o.a. ‘productivity down-time’) of de feedback die je krijgt van deelnemers.
  3. Experimenteer met nieuwe concepten van blended learning. Deze moeten praktisch, nuttig, betekenisvol zijn.
  4. Kijk naar schaalgrootte, bereik en budget bij blended learning. Blended learning kan weliswaar aantrekkelijk en effectief zijn, maar wegen de kosten ook op tegen de baten. Mijn opmerking: dit vind ik een belangrijke stap.
  5. Beoordeel de vaardigheden en de tools die je nodig hebt in je ‘learning team’.

Modellen in de praktijk

To go blended, these teachers take the driver’s seat bevat een impressie van een “teacher-customized blended-learning adoption process”. Verleden week heb ik Jacob Rosch, die in het artikel aan het woord komt, in Berlijn ontmoet. Het artikel gaat over de opzet van een driedaags programma, in combinatie met ondersteuning op de werkplek en observaties in de praktijk.

The aim of the program is to arm each teacher with knowledge of different practices but ultimately offer them freedom to try out model(s) to discover the right fit for their classroom(s).

Binnen Jacob’s school worden dan ook meerdere modellen voor blended learning toegepast. De bijdrage beschrijft de toepassing van drie modellen:

  • Flipped classroom model (video’s via iTunesU thuis kijken, in groepjes de video’s bespreken, werken aan opdrachten uit een tekstboek, gericht ondersteuning geven).
  • Station rotation model (lerenden rouleren in groepjes van 3-4 en werken o.a. met het MyMaths programma op een iPad).
  • Flex model (lerenden bestuderen instructievideo’s en maken oefeningen op verschillende niveaus; de docent beantwoordt individuele vragen en monitort de voortgang).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: