Een uitgebreide introductie van generatieve AI voor het onderwijs

Leon Furze heeft onlangs voor onderwijsprofessionals een zeer uitgebreide inleiding geschreven over generatieve AI. Ik wil in deze bijdrage een aantal aspecten uit deze introductie aanstippen, en plaats er ook eigen opmerkingen bij. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wisselende bekwaamheden en affiniteit op het gebied van digitale technologie: hoe mee om te gaan?

Anno 2025 hebben we er nog steeds mee te maken: docenten en lerenden met weinig kennis, vaardigheden en affiniteit met technologie. In ‘Not All Learners Love Tech: 4 Ways to Create More Inclusive eLearning’ bespreekt Katie Belle Nelson vier manieren om ’technology enhanced learning’ toegankelijker te maken voor deze groep

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Formats voor microlearning

Microlearning kun je omschrijven als een aanpak waarbij een organisatie korte, gerichte leereenheden aanbiedt die lerenden op hun eigen moment kunnen volgen om specifieke kennis of vaardigheden te verwerven. De bijdrage 9 Microlearning Formats: A Guide For L&D Professionals biedt een handig overzicht van formats voor het ontwerpen van microlearning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderzoek naar het gebruik van generatieve AI voor Socratisch begeleiden

Recent Taiwanees onderzoek onderstreept het belang van de ontwikkeling van hybride didactische aanpakken die gebruik maken van  de sterke punten van menselijke begeleiding en van de efficiëntie van AI-tools ten behoeve van het leren en de verbetering van kritische denkvaardigheden. Ik deel op zich deze conclusie, al kun je op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom censuur erger is dan bias (en dat een relevante vraag is bij het gebruik van generatieve AI)?

Verleden week werd de generatieve AI toepassing DeepSeek met veel bombarie gelanceerd. Er zijn wat mij betreft meerdere redenen waarom je deze uit China afkomstige applicatie niet zou moeten gebruiken. Eén van die redenen is dat DeepSeek censuur pleegt. In deze blogpost maak ik duidelijk waarom ‘censuur’ kwalijker is dan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI gebruiken voor het geven van feedback: mogelijkheden en beperkingen

In deze blogpost besteed ik aandacht aan twee recente bijdragen met bespiegelingen over het gebruik van AI voor het geven van feedback aan lerenden. Daarin komt naar voren dat menselijke feedback en AI-gegenereerde feedback elkaar juist aanvullen en kunnen versterken. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Casus hoe een docent omgaat met door generatieve AI-gegenereerde essays

Docenten, die essays gebruiken, worstelen vaak met generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Zij willen voorkomen dat lerenden een deel van het leerproces uitbesteden aan de AI-applicatie. Larry Cuban besteedt aandacht aan een docent die een manier heeft gevonden om hiermee om te gaan. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder