Zijn microcredentials niet van strategisch belang voor veel onderwijsinstellingen?

Inside Higher Ed besteedt aandacht aan een recent rapport van UPCEA (University Professional and Continuing Education Association) waarin de huidige status en uitdagingen van alternatieve manieren van kwalificeren in het onderwijs wordt besproken. Daaruit komt steun voor alternatieve manieren van kwalificeren naar voren, maar blijkt ook dat deze manieren maar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wordt het effect van generatieve AI op de productiviteit overschat?

In mijn dagelijks werk merk ik dat een toepassing als ChatGPT mij best wat werk uit handen neemt. Dit is echter anekdotisch bewijsmateriaal. In Is GenAI’s Impact on Productivity Overblown? plaatsen Ben Waber en Nathanael J. Fast kanttekeningen bij de opvatting dat generatieve AI zal leiden tot een hogere productiviteit.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Directe instructie vs onderzoekend leren? Directe instructie en onderzoekend leren

Binnen het domein van de onderwijskunde worden vaak stevige discussies gevoerd over de effectiviteit van didactische aanpakken. Eén van die discussie betreft de veronderstelde ‘superioriteit’ van directe instructie ten opzichte van ‘inquiry-based learning‘. Het recente review artikel Let’s talk evidence – The case for combining inquiry-based and direct instruction concludeert

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Docenten uit het mbo leren vooral informeel

Ik hoor regelmatig dat docenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) relatief weinig deelnemen aan cursussen en trainingen die binnen de eigen organisatie worden aangeboden. Deze docenten leren echter voornamelijk binnen de context van hun dagelijkse werkpraktijk, zo blijkt uit onderzoek van Marjanne Hagedoorn, Maaike Koopman, Machiel Bouwmans en Elly de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Achtergronden bij live online sessies beïnvloeden inschattingen van vertrouwen en competentie

De vorming van eerste indrukken gebeurt onmiddellijk. Binnen enkele seconden na een ontmoeting trekken we spontaan conclusies over iemands karaktereigenschappen. Dit heeft gevolgen voor de vraag of je als vertrouwenwekkend en bekwaam overkomt. Hoe werkt dit bij live online sessies? En welke rol spelen virtuele achtergronden hierbij? This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ChatGPT gebruiken voor het maken van samenvattingen werkt nu wat anders

Je kunt ChatGPT voor tal van doeleinden gebruiken. Ik gebruik ChatGPT onder meer voor het maken van samenvattingen, bijvoorbeeld van pdf-bestanden. Afgelopen maandag werd ik geconfronteerd met nieuwe richtlijnen van OpenAI voor het maken van samenvattingen, die er toe leiden dat je de strategie voor het maken van samenvattingen moet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Deze drie onderwijsinnovaties verwacht het Christensen Institute voor dit jaar

Het Clayton Christensen Institute is een non-profit denktank die zich bezig houdt met disrputieve innovatie, onder meer op het gebied van onderwijs. Julia Freeland Fisher reflecteert aan het begin van het jaar op drie te verwachten onderwijsinnovaties. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder