De vier pijlers van verbondenheid in het onderwijs

Onderzoeksbedrijf Wonkhe en Pearson hebben onderzoek onder een grote groep Britse lerenden en docenten uitgevoerd om meer grip te krijgen op verbondenheid binnen het hoger onderwijs. In het onderzoeksrapport beschrijven de onderzoekers manieren die onderwijsinstellingen kunnen toepassen om een gevoel van verbondenheid te bevorderen. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Dit is het moment om over te stappen van Twitter naar Mastodon

Ik heb me bijna zes jaar geleden geregistreerd bij Mastodon. Tot eind oktober jongstleden heb ik daar nauwelijks gebruik van gemaakt. De overname van Twitter door Elon Musk heeft daar verandering in gebracht. In deze blogpost beschrijf ik waarom dit het moment is om de overstap te maken van Twitter

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kun je aan de hand van gedrag van lerenden binnen een DLO voorspellen of zij worstelen met het leren?

We verzamelen meer data over ‘leergedrag’ van lerenden naarmate we een digitale leeromgeving meer intensief gebruiken. Maar zegt deze data iets over de vraag of lerenden moeite hebben met leren? En wat kunnen we daar vervolgens mee? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Geef kritisch vooruitgangsdenken een belangrijke plek in de discussie over digitalisering van het onderwijs

Theo Bastiaens (rector Open Universiteit) en Elisabeth Minneman (bestuursvoorzitter De Haagse Hogeschool) pleiten in ScienceGuide voor samenwerking en vooruitgangsdenken als het gaat om de discussie over digitalisering en de privaat-publieke samenwerking tussen onderwijs en technologiebedrijven. Dat klinkt mooi. Op hun betoog is echter het een en ander af te dingen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kunnen onderwijsinstellingen, opleidingsinstituten en L&D wat leren van de manier waarop LinkedIn het hoofdkwartier heeft ingericht voor hybride werken?

Ik kijk altijd graag naar andere sectoren vanuit het perspectief: wat kunnen onderwijsinstellingen, opleidingsinstituten en ‘L&D’ daarvan leren? Met deze bril heb ik gekeken naar de bijdrage How LinkedIn Redesigned Its HQ for Hybrid Work. Wat valt me daarbij op? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Moeten we ons zorgen maken over door AI gegenereerde essays, of juist niet?

Dankzij artificiële intelligentie (AI) kun je complete teksten automatisch door een applicatie laten schrijven. Zal dit leiden tot nieuwe vormen van fraude bij beoordelen, of biedt dit ook kansen voor onderwijs en opleiden? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Eet je mee tijdens de komende Online Educa (donderdag 24 november 2022)? #OEB22

Van 23 tot en met 25 november 2022 vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Traditiegetrouw wil ik weer met een groepje afspreken om op donderdagavond 24 november na afloop van het Online Educa Debate wat te gaan eten. Belangstelling hiervoor? Lees dan verder. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kansen voor online hoger onderwijs vanuit het perspectief van marktonderzoek

We kijken dikwijls vanuit onderwijskundig en organisatorisch perspectief naar sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen van online leren voor het onderwijs. Brady Colby kijkt vanuit een heel ander perspectief naar de kansen van online hoger onderwijs. Als marktonderzoeker onderzoekt hij de vraagkant. Een aantal indicatoren leiden volgens hem daarbij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Chatbot helpt lerenden bij het leren en reflecteren

Leticia Britos Cavagnaro van Stanford’s digitale school heeft een chatbot ontwikkeld -de d.bot- die gebruikt kan worden voor doceren en leren. In een interview vertelt zij over de aanleiding, de werking van de d.bot en over de verdere ontwikkeling ervan. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder