MBO Digitaal: vakmanschap is noaberschap (en omgekeerd)

Gisteren (en donderdag) vond weer een editie plaats van MBO Digitaal. Dit keer georganiseerd door het Graafschap College en ROC van Twente, in de DRU te Ulft (een prachtige locatie). Hieronder vind je mijn impressie van de sessies die ik heb bijgewoond. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Moeten we gepersonaliseerd leren vaarwel zeggen?

De laatste jaren wordt er veel gesproken over gepersonaliseerd leren, waarbij meer rekening gehouden moet worden met het niveau en de leerbehoeftes van individuele lerenden. Volgens Jill Barshay laat een recent onderzoek naar het gebruik van een online wiskundeplatform zien dat de ‘one size fits all’-aanpak weleens beter zou kunnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Negenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Ik heb elf dagen geleden voor het laatst een bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) geschreven. Wordt inmiddels dan minder over dit onderwerp geschreven? Integendeel. Deze negenentwintigste bloemlezing bevat weer tien samenvattingen -bijvoorbeeld over hulpmiddelen voor docenten of onderzoek naar het vermogen van GPT-3 om te redeneren- en 86 links,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een lastig evenwicht bij ‘digitaal leren’

De recente snelle overgang naar afstandsonderwijs tijdens de COVID-19 pandemie heeft volgens Nicky Dulfer, Catherine Smith, Matthew Harrison en Mark Selkrig zowel uitdagingen als kansen opgeleverd. Dulfer cs benadrukken in hun recente industrierapport het belang van een mensgerichte aanpak in het online onderwijs. Maar wat houdt dit precies in en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De gevolgen van generatieve AI-toepassingen voor onze bekwaamheden

De opkomst van generatieve AI-toepassingen leidt tot tal van vragen, ook tot vragen over de bekwaamheden waarover werknemers moeten beschikken en daarmee over de gevolgen voor een leven lang ontwikkelen. In deze bijdrage verken ik de gevolgen van AI-toepassingen die in staat zijn teksten te produceren, zoals Google Bard en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe denken docenten/onderzoekers elders over smartphones in de klas?

Nederland is bepaald niet het enige land waar de discussie woedt over het gebruik van smartphones in de klas. The Conversation laat vier docenten/onderzoekers aan het woord die verschillend over dit onderwerp denken. Ik vat in deze blogpost de belangrijkste argumenten vóór en tegen samen. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leerstijlen versus dual coding

Bij het ontwikkelen van online en blended learning kun je meerdere media inzetten. Met enige regelmaat wordt daarbij verwezen naar het fenomeen ‘leerstijlen’. Dat is niet terecht. Deze mythe wordt namelijk weleens verward met het concept van ‘dual coding‘. In Pitting Learning Styles Against Dual Coding beschrijft Megan Sumeracki de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder