Veertig meest gebruikte leertechnologieën binnen het Amerikaanse onderwijs

Verleden week schreef ik over Jane Hart’s top tools for learning. Onlangs publiceerde LearnPlatform hun EdTech Top 40. Hoe gebruiken lerenden en docenten uit het Amerikaanse K-12 onderwijs leertechnologie tijdens het schooljaar 2021-2022? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Data gebruiken om kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen

Onderwijsinstellingen gebruiken in toenemende mate technologie om leren te faciliteren. Deze technologie genereert ook steeds meer data. Wat is er nodig om deze data ook daadwerkelijk bruikbaar te maken ten behoeve van de bestrijding van kansenongelijkheid? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voordelen, beperkingen en toepassingen van virtual reality voor leren

De titel van de bijdrage VR training is the future. Here’s why, and how companies are using it wekt natuurlijk weer overspannen verwachtingen. De inhoud is meer genuanceerd. Het meest interessante zijn de voorbeelden van manieren waarop bedrijven virtual reality voor leren inzetten. Dergelijke voorbeelden vind je ook dicht bij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veelbelovende sessies tijdens editie 2022 van de Online Educa #oeb22

Van 23-25 november vindt dit jaar voor de 28ste keer de Online Educa in Berlijn plaats. Dit is dé internationale, sectoroverstijgende conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs. Het programma krijgt steeds meer vorm. Wat zijn opvallende bijdragen? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat valt mij op aan editie 2022 van de top 100 leertechnologieën @C4LPT?

Gisteren heeft Jane Hart de zestiende editie van haar ‘Top Tools for Learning’ gepubliceerd. Elk jaar inventariseert Jane de favoriete leertechnologieën van de mensen uit haar online netwerk. Zij rubriceert deze in persoonlijk leren, werkplek leren, opleiden/onderwijs. Walt valt mij op? This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voordelen van het gebruik van handgebaren bij live online leren

Britse onderzoekers concluderen dat het gebruik van handgebaren tijdens live online sessies een gevoel van verbondenheid bevordert en bijdraagt aan de overtuiging bij lerenden dat zij beter leren. Het fenomeen ‘videoconferencing-vermoeidheid’ kan dankzij handgebaren worden verminderd, stellen zij. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Deze online proctoring toepassing is in strijd met de Amerikaanse Grondwet

Bij online proctoring controleer je op afstand met behulp van software of lerenden tijdens het afnemen van een tentamen geen fraude plegen, zoals het raadplegen van boeken terwijl dat niet is toegestaan. Eén van de mogelijke toepassingen van online proctoring is het scannen van de ruimte op aanwezigheid van materialen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom we op het gebied van leren blijven geloven in ‘silver bullets’

Een ‘silver bullet‘ is een eenvoudige oplossing voor een moeilijk of hardnekkig probleem. Het is echter een ‘ogenschijnlijke oplossing’. In discussies rond de aanpak van het lerarentekort kom je bijvoorbeeld heel wat ‘silver bullets‘ tegen (zoals beter betalen of tegengaan van deeltijdwerk). Volgens Erik Ofgang kunnen dergelijke ‘oplossingen’ afleiden van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vijf manieren waarop blockchain-technologie van invloed kan zijn op leren, opleiden en onderwijs

Het is alweer bijna vijf jaar geleden dat ik de drukbezochte bijeenkomst ‘Blockchain in Education 2017‘ heb bezocht. De educatieve toepassingen van blockchain-technologie zijn sinds die tijd m.i. nog niet breed omarmd. Amit Purohit constateert ook dat het educatieve gebruik van blockchain nog in de kinderschoenen staat. Hij ziet wel

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder