Inzichten in de ‘digitale ervaring’ van Britse studenten

Het Britse JISC onderzoekt jaarlijks hoe Britse studenten het gebruik van digitale technologieën in het onderwijs ervaren. Je kunt de resultaten van het meest recente onderzoek (pdf) uiteraard niet los zien van de ervaringen tijdens de Corona-pandemie. Wat valt daarbij op? This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De blockchain als leermanagement systeem

In de meeste artikelen over blockchain en onderwijs wordt deze technologie gebruikt voor het veilig en transparant opslaan van diploma’s, certificaten en andere ‘credentials’. De bijdrage Blockchain as a Learning Management System for Laboratories 4.0 (pdf) beschrijft een casus waarin blockchain-technologie wordt gebruikt voor het managen van leren in een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe internet zich heeft ontwikkeld en (mogelijk) zal ontwikkelen

In The Future of the Web: The good, the bad and the very weird blikt Steve Ranger terug en vooruit op de ontwikkeling van internet. Hoopvolle verwachtingen en een realiteit met teleurstellingen wisselen elkaar daarbij m.i. af. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ervaringen en resultaten met gepersonaliseerd leren met ict: wat valt mij op?

Gisteren stuitte ik via twitter op de publicatie ‘Gepersonaliseerd leren met ict: scholen in beeld’ van de iXperium Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict PO. Deze publicatie beschrijft de ervaringen en resultaten van drie scholen uit de iXperium Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict PO met het ontwerp- en implementatieproces van gepersonaliseerd

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een raamwerk om de macht van platforms te begrijpen

Dankzij internettechnologie zijn online platforms op tal van terreinen sterk opgekomen. Platforms als Uber, Airbnb en Amazon hebben verschillende sectoren flink veranderd. Ook op het gebied van leren, opleiden en onderwijs kennen we platforms zoals LinkedIn Learning en Udemy. Professor Marshall Van Allstyne presenteerde online een raamwerk dat helpt de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Camera’s uit of aan tijdens live online sessies? Dat ligt er maar aan…

Bij virtuele klas-sessies en webinars is het verplicht aan- of uit zetten van de webcam regelmatig punt van discussie. Torrey Trust en Lauren Foss Goodman hebben ervaringen hiermee onderzocht. De uitkomsten leiden tot vier aanbevelingen met betrekking tot het gebruik van de webcam. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kennen jullie Kenniscentrum Digisprong al?

De Vlaamse Regering investeert 375 miljoen euro aan “meer (digitale) onderwijskwaliteit in het huidige digitale tijdperk”. Dit noemt men de “Digisprong“. Eén van de vier speerpunten is het Kenniscentrum Digisprong, waar ook het befaamde Klascement  deel van uit maakt. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zijn kenmerken van het ontwerp van blended learning van invloed op de effectiviteit van blended learning?

Een paar dagen geleden twitterde Wouter Buelens (@WouterBuelens) over een recente meta-studie met betrekking tot de effectiviteit van blended learning. Volgens de onderzoekers is blended learning gemiddeld positief van invloed op leerprestaties van leerlingen. De onderzoekers hebben naar verschillende factoren gekeken die blended learning meer of minder leerzaam maken. In

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe ziet het landschap van massive open online courses eruit?

Kennen jullie CNMOOC, Edraak, Kadenze of Swayam? Ik tot vandaag nog niet. Dit zijn platforms waarop onderwijsinstellingen massive open online courses aanbieden. Twee onderzoekers van de universiteit van Macedonië gebruiken 21 meeteenheden om 35 MOOC-platforms met behulp van vijf webanalytics tools wereldwijd in kaart te brengen. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder