We weten het al jaren: de docent is dé bepalende (f)actor bij een succesvolle onderwijsvernieuwing. Dus ook bij het succesvol inzetten van ICT binnen het onderwijs. Er is ook al veel geschreven over de redenen waarom docenten niet massaal e-learning gebruiken. Toch heeft dit Terry Freedman er niet van weerhouden
Lees verderExperimenteren met ELGG
Mijn bijdrage ‘Heeft het onderwijs wel een ELO nodig?‘ heeft een aantal reacties opgeleverd. Schijnbaar leeft dat onderwerp. In dit kader is ook het volgende initiatief interessant: ELGG Spaces. Elgg Spaces allows you to create social networks for your school, course or institution. You decide if the network is private
Lees verderWaartoe leidt het beroepsonderwijs op?
Het beroepsonderwijs ziu deelnemers idealiter integraal aandacht moeten besteden aan vakbekwaamheid, beroepscultuur en beroepsethiek. Onder druk van het bedrijfsleven lijkt het beroepsonderwijs echter steeds meer nadruk te leggen op het toepassen van kennis en kunde, terwijl de aandacht voor beroepscultuur en beroepsethiek lijkt te verslappen. Dit valt te lezen in
Lees verderOnderwijstrends in kaart gebracht
De Amerikaanse KnowledgeWorks Foundation heeft trends op het gebied van onderwijs in een kaart gevisualiseerd. De kaart wil een hulpmiddel zijn voor strategische beleidsvorming. The map is structured as a grid that presents the intersection between six key drivers of change or trends (the vertical column on the left side
Lees verderHeeft het onderwijs wel een ELO nodig?
Ik heb wel eens de vraag van een directeur gekregen of ik er voor kon zorgen dat de aangeschafte elektronische leeromgeving (ELO) beter en intensiever gebruikt kan worden. En ik durf te wedden dat menig ‘ICT en onderwijs medewerker’ de (impliciete) opdracht heeft gekregen om meer docenten aan de ELO
Lees verderMijn persoonlijke leeromgeving
Binnenkort verzorg ik een presentatie over e-learning in het midden- en kleinbedrijf voor ‘De Werkvloer’, een GroenLinks werkgroep voor ondernemers. In dat kader heb ik een slide gemaakt van mijn persoonlijke leeromgeving (klik op de afbeelding om deze te vergroten in een nieuw venster). Ik wil deze slide kort toelichten:
Lees verderPolitieke resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst
Politieke resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst. Dat klopt als een zwerende vinger. En toch vind ik het vaak zinvoller om te kijkennaar het stemgedrag van politieke partijen in het verleden, dan alleen naar de beloftes voor de toekomst. En dat is precies wat de Nieuwe
Lees verderForse impuls voor kennisontwikkeling
Alle grote maatschappelijke partijen hebben zich gecommitteerd aan een forse verhoging van investeringen in kennis. Tot 2016 zou daarmee 6 miljard euro extra geïnvesteerd worden in talentontwikkeling. Deze ambitie staat beschreven in het manifest Nederland, het land van talenten van het Innovatieplatform. Dit manifest is mede ondertekend door organisaties als
Lees verderOnderzoek naar educatieve games
Sara de Freitas heeft voor Jisc een literatuurstudie uitgevoerd en case studies bestudeerd over het gebruik van games ten behoeve van het leren. Haar artikel Game On for learning is op dit onderzoek gebaseerd. In dit artikel gaat zij onder andere in op het belang van motivatie voor leren (en
Lees verderLeren: met de bus of op de fiets?
Jay Cross heeft een leuke metafoor bedacht ten aanzien van formeel en informeel leren. Formeel leren vergelijkt hij met een busrit: de chauffeur -docent- zit aan het stuur en bepaalt de route. Informeel leren kan worden vergeleken met een fietstocht: de fietser -de lerende- bepaalt de bestemming, route en het
Lees verder