Nederlandse branchevereniging e-learning

Op 15 december a.s. wordt een een heuse Nederlandse branchevereniging op het gebied van e-learning opgericht: de NVKE, de Nederlandse Vereniging voor Kennisoverdracht en E-learning. De missie luidt van deze vereniging luidt:Een breed gebruik van Kennismanagement en e-learning in het bedrijfsleven en de samenleving zodat een economisch krachtiger maatschappij ontstaat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning Trends 2004

Het Amerikaanse Learning Circuits (een uitgave van de American Society for Training and Development) heeft vandaag een artikel gepubliceerd over trends in e-learning.Op het eerste oog constateert men een terugloop in de toepassing van e-learning. Een nadere analyse leert dat respondenten applicaties, die zich richten op de ondersteunende processen (zoals

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Totaal wordt totaler

Door de fusie tussen Docent en Click2Learn is SumTotal Systems in één klap marktleider op het gebied van leermanagement systemen geworden. Deze week is bekend geworden dat Sum Total Systems de "virtual classroom" applicatie WebEx volledig gaat integreren. Een illustratie dat sommige marktpartijen streven naar totaal oplossingen (terwijl een meer

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat ging mis bij de Britse online universiteit?

Na vier jaar kan de United Kingdom e-University toegevoegd worden aan de lijst van dot com mislukkingen.In november 2003 stonden 900 studenten ingeschreven bij de online universiteit, terwijl de doelstelling 5600 studenten was.In dit artikel lees je een analyse van wat mis is gegaan.Sleutelwoorden daarbij zijn:– Een slechte timing.– Een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ontwerpprincipes voor computer ondersteund samenwerkend leren

Gisteren is een editie van de elektronische nieuwsbrief van het Expertisecentrum ICT in het Onderwijs verschenen. In deze nieuwsbrief wordt o.a. aandacht besteed aan het proefschrift "Ontwerpprincipes voor computer ondersteund samenwerkend leren in de lerarenopleiding" van mijn collega Ditte Lockhorst:"In het proefschrift “Design Principles for a CSCL Environment in Teacher

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

The Experience of the E-Learning Implementation

In een artikel over de invoering van e-learning aan een universiteit in Maleisië kwam ik twee foto’s tegen van een "e-learning tutorial room" en een "e-learning lecture hall". Triest en komisch tegelijkertijd.Het artikel zelf kent overigens bijzonder weinig diepgang. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Weblog Walter Baets

Mijn oud-collega Harm Weistra wees me op de weblog van Walter Baets. Baets houdt zich bezig met de relatie tussen complexiteitstheorie, kennismanagement, innovatie en leren. Hij is verbonden aan het European Center of Knowledge Management in Marseille en aan de Universiteit van Nijenrode. Baets gebruikt zijn weblog ook als tool

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Paper flexibel leren

Op de website http://www.flexibelleren.nl (van de Hogeschool Rotterdam, cluster Verpleegkunde) trof ik een paper aan over flexibel leren. "Doel van dit paper is achtergrondinformatie te verstrekken over het concept flexibel, competentiegericht leren met behulp van ICT zoals dit is toegepast in de lerarenopleiding verpleegkunde aan de Hogeschool Rotterdam.Allereerst wordt de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder