In de huidige fase van de COVID-19 pandemie maken we noodgedwongen intensief gebruik van ‘simultaan onderwijs’. Er gaan zelfs stemmen op om ook in de toekomst dergelijk onderwijs structureel te gaan verzorgen. Dat is geen goed plan meent hoogleraar Christopher Schaberg.
Lees verderMicrosoft Loop: platform voor online samenwerken om in de gaten te houden
Microsoft werkt aan een nieuwe applicatie die een verdere impuls kan geven aan werkplekleren en aan samenwerkend leren: Microsoft Loop.
Lees verderNieuwe inzichten over het gebruik van de camera tijdens synchroon online leren
Nu we intensief gebruik maken van synchroon, live, online leren, hebben we ook meer mogelijkheden om onderzoek te doen naar deze manier van leren. Onderzoekers van de universiteiten van Stanford en Gotenburg concluderen volgens Tech&Learning bijvoorbeeld dat het belangrijk is om tijdens videoconferencing in de camera te kijken.
Lees verderDocent weigert face-to-face les te geven en wordt op non-actief gezet
Ferris State University in Michigan heeft docent Barry Mehler geschorst omdat hij zijn studenten in een provocerende video, vol scheldwoorden, heeft laten weten geen fysiek onderwijs te willen verzorgen. De onderwijsvakbond vindt dit een aanslag op de academische vrijheid.
Lees verderZorgt deze nieuwe technologie voor een revolutie in het onderwijs?
De afgelopen week heb ik o.a. geblogd over het OECD-rapport Pushing the frontiers with AI, blockchain, and robots. De OECD suggereert hierin dat digitale technologie zoals AI en blockchain-technologie het onderwijs zullen transformeren. Dit is echter niet aannemelijk.
Lees verderBegeleid spelenderwijs leren kan bij jongere kinderen net zo effectief zijn als directe instructie
Volgens ScienceDaily concludeert een meta-studie van de Universiteit van Cambridge dat ‘begeleid spelenderwijs leren’ voor kinderen tot acht jaar even effectief kan zijn als meer traditionele klassikale instructiemethoden.
Lees verderMeer weten over de Metaverse en de mogelijke gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs?
De afgelopen tijd ben ik weer geattendeerd op diverse artikelen over de Metaverse, vaak in relatie tot leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost vat ik een aantal artikelen kort samen.
Lees verderKunnen nieuwe technologieën de grenzen van het onderwijs helpen verleggen?
De OECD heeft een trendrapport gepubliceerd over digitalisering en onderwijs met de titel Pushing the frontiers with AI, blockchain, and robots.
Lees verderTien belangrijke technologische trends
Volgens Bernard Marr leidt de combinatie van en wisselwerking tussen verschillende technologische trends in de toekomst tot grote veranderingen op tal van terreinen. Wat zijn volgens hem de tien belangrijkste technologische trends?
Lees verderWaarom hebben veel mensen een hekel aan online leren?
Matt Crosslin probeert een verklaring te vinden voor het feit waarom veel mensen een hekel lijken te hebben aan online leren. Eén van de redenen -gebrekkige kwaliteit- is volgens hem ongegrond.
Lees verder