Voor- en nadelen (t)e-learning

Ik ben bezig met het schrijven van een inleidende tekst voor de in ontwikkeling zijnde nieuwe website van e-learning.nl. Een onderdeel daarvan wordt gevormd door een overzicht van voor- en nadelen van (t)e-learning. Een samenvatting van deze input wil ik graag vast delen. Feedback wordt natuurlijk op prijs gesteld.

Voordelen

Flexibiliteit
Lerenden hebben tot 24 uur en zeven dagen per week toegang tot de leeromgeving.  Ze kunnen ook plaatsonafhankelijk leren. En het is beter mogelijk precies datgene leren wat ze nodig hebben, op het moment dat ze het nodig hebben (just-in-time, just enough).

Besparing trainingstijd
Bij e-learning kunnen lerenden beter in eigen tempo leren en net zo veel tijd aan de training besteden, als zij dat nodig hebben. Snelle lerenden zullen daardoor minder tijd besteden aan de training.

Besparing reistijd en reis- en verblijfskosten
Dankzij e-learning hoeven lerenden minder te reizen om deel te nemen aan cursussen of opleidingen. Ze geven ook minder geld uit aan reis- en verblijfskosten.

Secundaire processen verbeteren
Er zijn organisaties die ICT vooral inzetten om de administratieve processen rond cursussen en trainingen op een effectieve en efficiënte manier vorm te geven.

Sneller leren
Dankzij e-learning is het mogelijk om meer medewerkers in kortere tijd te trainen. Je kunt met één trainer meer cursisten bereiken dan voorheen, omdat je trainer en cursisten niet meer bij elkaar hoeft te brengen in één ruimte.

Actuele, consistente, kennis
Trainers kunnen het cursusmateriaal makkelijk up-to-date houden door in een handomdraai voor een geheel netwerk een aanpassing te doen, waardoor de werknemers toegang hebben tot de meest actuele informatie. Het voordeel is ook dat alle medewerkers dezelfde informatie gepresenteerd krijgen. Geavanceerde web-based leerstof is overigens minder gemakkelijk te wijzigen.

Didactische voordelen
Een belangrijke winst van e-learning, is het feit dat het mogelijk is met ICT een rijkere leeromgeving te maken. Daar zijn veel voorbeelden van te geven.

Werken en leren integreren
Dankzij e-learning kunnen medewerkers op verschillende locaties gemakkelijker werken aan een gezamenlijk nieuw project en ICT gebruiken om informatie op te zoeken en om met elkaar te communiceren. Leren en werken vinden geïntegreerd plaats.

Samenwerkend leren
Leren is een sociaal proces, waarbij interactie, communicatie en samenwerken een cruciale rol spelen in de kennisverwerving en –ontwikkeling van lerenden. Dankzij ICT kunnen krachtige, flexibele, leeromgevingen worden vormgeven waarin lerenden samen kunnen leren.

Competentiegericht leren
Cursisten kunnen met behulp van ICT ook competentiegericht leren. Ze doen eerst een test om te zien welke competenties ze kunnen verbeteren en op basis daarvan kan de e-learning cursus starten.

Klantenbinding
E-learning kan ook worden gebruikt als extra service voor klanten, en dus voor klantenbinding.

Nadelen

Vereiste houding en vaardigheden
E-learning doet een fors beroep op de werkdiscipline van de cursist. Het vraagt een hoge inzet en een goede motivatie. Ook behoort een cursist te beschikken over ICT-vaardigheden.

Voorkeur voor leren
De meeste mensen leren het liefste via persoonlijke contacten. Diverse onderzoeken wijzen uit dat lerenden ICT vermijden, als het even kan. Dit nadeel wordt waarschijnlijk minder naarmate degenen die zijn opgegroeid met de computer en Internet deel nemen aan opleidingen (“net generation”).

Weerstanden
De invoering van e-learning leidt tot een andere manier van leren. Docenten en trainers zullen op een andere manier moeten gaan werken en zijn daartoe lang niet altijd bereid. Bijvoorbeeld omdat zij niet geloven dat goede leerresultaten met e-learning kunnen worden bereikt. Verder zullen trainers weerstand tegen e-learning hebben als deze manier van leren leidt tot een hogere werkdruk. Dankzij e-learning kun je als trainer immers meer lerenden begeleiden.

Leren in eigen tijd?
Een werkgever vindt het ongetwijfeld prachtig dat zijn werknemers niet meer overdag naar een cursus moeten, maar de lerenden zelf zullen minder gemotiveerd om in eigen tijd te gaan leren terwijl men nu in de tijd van de baas een cursus mag volgen.

Contentontwikkeling duur
Het ontwikkelen van kwalitatief goede online leerstof is nog steeds arbeidsintensief en dus duur. In de praktijk komt het daarom ook voor dat kwalitatief minder goede content wordt gebruikt. Dat gaat ten koste van de kwaliteit van het leren.

Ouderwets leren
Het is niet eenvoudig om met behulp van ICT een krachtige, flexibele leeromgeving te ontwikkelen, waar lerenden samen leren. Dat leidt er toe dat vormen van e-learning worden gebruikt die eigenlijk gebaseerd zijn op gedateerde opvattingen over leren.

Niet altijd geschikt
Het is niet mogelijk om alle leerdoelen te bereiken met e-learning.

Investeringen
E-learning vraagt om hoge investeringen van een organisatie (hard- en software, geschikte ruimtes, flexibiliteit systeembeheer). Bovendien is de techniek die binnen e-learning programma’s wordt gebruikt nog steeds onvoldoende gestandaardiseerd, waardoor het niet altijd mogelijk is om de programma’s te gebruiken op een simpele pc (er worden bijvoorbeeld verschillende plug ins en cookies gebruikt).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *