Wanneer kies je bij blended learning voor online leeractiviteiten, en wanneer voor face-to-face leeractiviteiten?

Deze vraag stond vanavond centraal tijdens een sessie die ik samen met andere leden van het netwerk online leren mocht verzorgen tijdens de jaarlijkse docentenbijeenkomst van de Academie voor Deeltijd van Avans Hogeschool.

Skype

Foto: secondfromthesun0, Pixabay

Om de afweging te maken tussen online en face-to-face leeractiviteiten hebben we een aantal vragen geformuleerd die kunnen helpen bij het maken van een keuze. Deze vragen zijn met name bedoeld om docenten kritisch te laten nadenken over deze afweging. Aan de hand van twee cases hebben we gewerkt met deze vragen.

Aangezien we in vergelijking met een aantal jaren geleden over meer krachtige leertechnologieën beschikken, kun je jezelf om te beginnen de vraag stellen welke redenen je hebt om een leeractiviteit NIET online uit te voeren.

Vragen, die kunnen helpen bij het maken van een afweging, hebben dan te maken met de inhoud van het onderwijs (leeruitkomsten, leerdoelen, leerinhouden), met de doelgroep waar je mee te maken hebt, met docenten zelf en met de mogelijkheden binnen je didactisch ontwerp.

Voorbeeld vragen zijn:

  • Hoe groot is de ‘kenniscomponent’? Hoe groter de kenniscomponent, des te eenvoudiger is het om online leren toe te passen.
  • Hoe belangrijk is interactie waarbij emoties en empathie een belangrijke rol spelen?
  • Moet gevoelige informatie worden besproken (zoals in een slecht nieuwsgesprek)?
  • Wil je bepaalde handelingen vaker demonstreren en voordoen?
  • Beschikken je studenten over een voldoende zelfsturend vermogen? Met andere woorden: kunnen studenten zichzelf motiveren om te leren, kan men zichzelf deadlines stellen (waar men zich aan houdt), is je doelgroep bijvoorbeeld niet snel afgeleid? Als dat niet het geval is, dan zul je daar eerst in moeten investeren.
  • Ervaren docenten een cognitieve en psychologische afstand tussen hen en anderen als zij online communiceren? Communicatie via een beeldscherm kan vloeiende interacties belemmeren en leiden tot misverstanden. Via het curriculumontwerp kan hier wel aan tegemoet gekomen worden (o.a. door de dialoog te organiseren en structuur te bieden).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
november 2017
m D w d v Z Z
« okt    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk