Wanneer zet je welke communicatietool in?

We beschikken anno 2006 over heel wat toepassingen om mee te communiceren.  E-mail, instant messaging, discussiefora, weblogs, face-to-face gesprekken, noem maar op. Maar wanneer zet je welke toepassing in? Om deze vraag te beantwoorden heeft Dave Pollard een stroomdiagram ontwikkeld. Een soort beslisboom. Aan de hand van vragen helpt Pollard de lezer hierin keuzes te maken. Een aardig concept, maar op de uitwerking is één en ander aan te merken.

Zo valt het puur verstrekken van informatie ook onder ‘communicatie’. Volgens mij is communicatie echter meer dan zenden en ontvangen (ook reageren).  Maar als je ‘informatieverstrekken ‘ onder communiceren schaart, dan mis ik tools als een gewone website of podcasts.

Pollard positioneert ook ‘e-learning tool‘ in dit schema. Maar wat verstaat hij hier onder? En is een wiki niet geschikt voor meer dan vijf mensen? Weblogs worden ook alleen gezien als medium om een boodschap door te geven en de telefoon doet in zijn overzicht niet mee.

Verder benoemt Pollard in zijn bijdrage een aantal redenen waardoor we verkeerde keuzes maken bij de inzet van bepaalde technologie voor communicatiedoeleinden, zoals:

Habit: We tend to use the tools we’re most familiar, comfortable, and in the habit of using, even when they’re not optimal. It takes some practice to train ourselves to think "what’s the best medium to use for this?" before we start or respond to a communication.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Hoi Wilfred,
    Aan jou de schone taak een mooie Nederlandse – en op punten aangepaste – versie te maken?
    Puur eigenbelang hoor. Kan ik d’r meteen zelf mijn voordeel mee doen 😉
    Groeten, Marina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *