Zorg met behulp van leertechnologie voor afwisseling in oefentypen (Wijze Lessen)

Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen. Vandaag bouwsteen 9: zorg met behulp van leertechnologie voor afwisseling in oefentypen.

De auteurs schrijven onder meer over deze bouwsteen:

Tijdens het oefenen is afwisseling vaak aan te raden. Door te variëren in oefeningtypen en leerinhouden kunnen leerlingen leren om verschillende oplossingsstrategieën te gebruiken. Daarnaast doet verandering van spijs ook eten!

Je moet deze bouwsteen wat mij betreft niet verwarren met het gebruik van verschillende vormen van content (tekst, beeld, geluid, video) die je dankzij leertechnologie kunt gebruiken. Daar gaat bouwsteen vier over (combineer woord en beeld).

Volgens Tim en collega-auteurs heeft deze bouwsteen betrekking op:

  • Het afwisselen van soortgelijke oefeningtypen.
  • Het afwisselen van uitgewerkte voorbeelden, deels uitgewerkte voorbeelden, volledige oefeningen en doelvrije oefeningen.
  • Het wisselen tussen verschillende productieve oefeningtypen.
  • Het afwisselen van individueel werken, werken in duo’s en samenwerken in kleine groepen.

Afwisseling draagt er toe bij dat lerenden harder moeten nadenken en daardoor meer op langere termijn leren.

Er spelen overigens verschillende factoren een rol bij de keuze voor bepaalde oefeningen. Zo moeten lerenden over voldoende voorkennis beschikken om aan meer complexe projecten te werken.

Dankzij leertechnologie beschikken docenten over een nog rijkere gereedschapskist om deze bouwsteen mee vorm te geven. Ik ben al eerder ingegaan op het gebruik van leertechnologie bij uitgewerkte voorbeelden. Verder bevatten digitale leeromgevingen, die bij veel onderwijsinstellingen in gebruik zijn, veel functionaliteiten om diverse oefeningtypen mee vorm te geven. Daarnaast zijn er uiteraard zeer veel andere leertechnologieën beschikbaar.

Online vind je diverse overzichten van tools:

Ik heb zelf ooit een indeling gemaakt van 32 typen leertechnologieën. Als je kijkt  naar oefeningtypen dan staan daar de volgende soorten oefeningen in:

  • Teksten annoteren.
  • Assignments, opdrachten maken (individueel of samen).
  • Oefenen binnen een augmented reality, mixed reality of virtual reality omgeving.
  • Oefeningen binnen interactieve content maken.
  • Elektronische portfolio-opdrachten maken.
  • Gamification-elementen bij oefeningen gebruiken. Bijvoorbeeld online puzzels.
  • Lerenden oefenvragen laten ontwikkelen  (en die van anderen beantwoorden).
  • Mindmaps laten maken.
  • Quizzes en testen maken. Hierbij kun je ook nog variëren in vraagtypes. Veel vraagtypes zijn in wezen echter multiple choice vragen.

Uiteraard is ook nu niet elk oefentype altijd geschikt. Ook kun je bijvoorbeeld tijdens een virtual classroom sessie verschillende oefeningtypen gebruiken.

Zie ook:
1. Activeer relevante voorkennis met leertechnologie (Wijze Lessen)
2. Geef duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie met leertechnologie (Wijze Lessen)
3. Gebruik voorbeelden (Wijze Lessen)
4. Combineer woord en beeld (Wijze Lessen)
5. Laat de leerstof actief verwerken met leertechnologie (Wijze Lessen)
6. Gebruik leertechnologie om te achterhalen of de hele klas het begrepen heeft (Wijze Lessen)
7. Ondersteun bij moeilijke opdrachten met behulp van leertechnologie (Wijze Lessen)
8. Spreid oefening met leerstof dankzij leertechnologie over de tijd (Wijze Lessen)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: