De belangrijkste (Amerikaanse) onderwijstrends van de afgelopen tien jaar (#in)

In Counting down: The top education stories of the decade schetst Rachel Norton de tien belangrijkste gebeurtenissen in het Amerikaanse onderwijs van de laatste tien jaar. Een aantal van deze ontwikkelingen zie je ook terug in ons onderwijs.

  • Autisme wordt steeds beter herkend. Via pedagogisch-didactische interventies kun je daar als onderwijsgevende vaak met succes op inspelen. Dat vergt wel veel van de professionaliteit van onderwijsgevenden. De vraag is ook of het bestaande onderwijssysteem daar voldoende geschikt voor is. Norton typeert autisme als een Perfect storm voor het onderwijs. In ons land is er ook meer aandacht gekomen voor 'passend onderwijs'. Op dit moment is er helaas vooral oog voor de financiële kant van deze vorm van 'maatwerk' (lees: er gaat fors op bezuinigd worden).
  • We wachten volgens Norton nog steeds op technologie die een revolutie in het onderwijs kan bewerkstelligen. De sterk toegenomen hoeveelheid ICT heeft nog niet geleid tot ander onderwijs. Of zoals Norton het stelt:

    curriculum development has not kept pace with the interconnected, social nature of today's Internet.

  • De No Child Left Behind-wet van George Bush heeft geleid tot een explosieve toename van gestandaardiseerde toetsen. Scholen en leerlingen moeten aan vaak niet realistische doelen voldoen. Als die doelen niet worden behaald, volgen harde sancties voor scholen. Dit heeft geleid tot een nauwe focus op basisvaardigheden (zoals taal en rekenen), in plaats van meer aandacht voor kritisch denken, probleem oplossen en creativiteit. In ons land kennen we niet een dergelijke wet, maar zien we wel een vergelijkbare ontwikkeling terug.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *