“Niet meer, maar ander onderwijs” (met ICT)

Morgen staken leerlingen uit het middelbaar beroepsonderwijs omdat zij meer onderwijs willen. Als je het eSchool News artikel "Convergent education" mag geloven, is het echter maar de vraag of meer onderwijs de oplossing is. Een recent (Amerikaans) onderzoek laat namelijk zien dat 66% van de lerenden zich verveelt in de klas, terwijl docenten vooral klagen over een gebrek aan motivatie bij lerenden. Het artikel citeert Keith Krueger van het Consortium for School Networking:


"Kids have to power down as they walk into a school. They have to turn
off the technology they use and go back to a traditional lecture
environment. No wonder kids are bored and disengaged.”


Volgens het rapport is sprake van een 'systeemfout'. Curricula zijn dikwijls onvoldoende innovatief, en niet gericht op samenwerking en creativiteit. Technologie wordt vaak ingezet om de bestaande manier van leren te ondersteunen. Terwijl internettechnologie bij uitstek geschikt is om de grenzen van het 'klaslokaal' te doorbreken.

Desalniettemin signaleert het artikel ontwikkelingen waarbij technologie de manier van onderwijs verandert ("Convergent Education"):

  • Rijke, educatieve content is in steeds grotere getalen beschikbaar.
    De auteur maakt melding van diverse educatieve projecten (zoals het JASON Project), die vaak stichtingen gefinancierd worden. Lineaire onderwijsmethoden worden daarbij steeds meer verlaten.
  • Online, afstandsleren wordt steeds populairder. Onderwijsinstellingen kunnen daardoor cursussen aanbieden die buiten het reguliere curriculum vallen.
  • Schoolleiders geven lerenden steeds vaker de gelegenheid om de eigen technologie mee naar school te nemen, omdat zij er niet in slagen één computer per lerende aan te bieden.
  • De toenemende populariteit van social software, die vooral geschikt is voor samenwerkend leren (maar volgens mij nog steeds onvoldoende wordt gebruikt).

Volgens de auteur van het artikel vergt dit ook een andere kijk op leren, meer differentiatie en een andere didactiek (hoewel de gebruikte voorbeelden op pagina 22 een hoog 'substitutiegehalte' hebben). Verder pleit zij voor het beoordelen van de kwaliteit van online materiaal. De afsluitende paragraaf waarschuwt voor te trage adoptie van urgente veranderingen.

"Convergent education" (een lastig te vertalen term) is kort, bondig en vlot geschreven. "Niet meer, maar ander onderwijs" is in feite de samenvattende boodschap. Een belangrijke beperking van het artikel, vind ik, is dat de auteur aan het begin pleit voor systeemveranderingen, maar zich wat betreft de concrete maatregelen tot de buitenkant beperkt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *