Nieuw stappenplan, aangepast beschrijvingskader en update typering leertechnologieën

Een week geleden heb ik aangegeven dat ik enkele ‘statische’ onderdelen van mijn website/weblog zou updaten. Deze klus is nu geklaard. Wat zijn de belangrijkste veranderingen van de afgelopen week?

  • In 2015 heb ik geschreven over een stappenplan voor de ontwikkeling van blended learning. Dit stappenplan heb ik verder uitgewerkt. Het kan ook worden gebruikt voor het ontwerpen en ontwikkelen van volledig online leren.
  • In 2015 heb ik ook een beschrijvingskader gemaakt. Ik gebruik dit kader als reflectie-instrument om bestaande leereenheden (zoals een cursus) te reviewen en om na het ontwerpen van leereenheden terug te blikken op de ‘blend’. Ik gebruik nu een ander type tabel (waarover dadelijk meer).
    Ik heb een aantal keren de vraag gekregen om formatief testen als aparte parameter in dit beschrijvingskader op te nemen. Daar heb ik lang over nagedacht.
    Toch heb ik hier niet voor gekozen omdat je anders meer werkvormen zou moeten opnemen en dit de bruikbaarheid van het beschrijvingskader m.i. niet ten goede komt.
  • Ik heb het overzicht met de typering van leertechnologieën drastisch herzien. Deze typering kun je gebruiken tijdens ontwerp- en ontwikkelsessies om je te verdiepen in typen leertechnologieën. Ik heb bijvoorbeeld verzoeken gekregen om met meer voorbeelden te werken.
    Op de betreffende pagina vind je nu:

    • De tabel waarin gereflecteerd wordt op het type leertechnologie (inclusief sterke en zwakke kanten). Ik heb hier een aantal typen aan toegevoegd (o.a. content, content cureren en messaging) en ik heb een kolom met links voor meer informatie in de tabel opgenomen.
    • Een tabel met verwijzingen naar voorbeeld-tools. Deze tabel biedt een overzicht van voorbeelden van leertechnologieën. De tabel bevat dezelfde indeling als de eerste tabel. Hyperlinks verwijzen in veel gevallen naar ‘boekenplanken’ die ik per type heb samengesteld op Edshelf.
      Dit is een zeer uitgebreide website met beschrijvingen van allerlei applicaties die voor leren kunnen worden gebruikt. Je kunt hier ook zelf zogenaamde ‘shelves’ samenstellen: mappen met voorbeeld-applicaties.
      Ondanks dat Edshelf zeer uitgebreid is, staan hier niet alle mogelijke tools in (onder meer van oorsprong Nederlandse producten zoals HiHaHo en Testvision). Dat betekent dat de mappen niet persé alle voorbeelden bevatten die ik noem. Verder heb ik zelf niet alle applicaties in de betreffende map gebruikt.
    • Handige bronnen met beschrijvingen van tools en links. Deze lijst is ook aangevuld.

Nota bene: ik gebruik inmiddels Airtable om tabellen te maken (tip van Erwin Blom). Dit is een hele mooie applicatie voor het maken van spreadsheets (adressenbestanden, projectplannings, overzichten met tools, etcetera). Je kunt deze tabellen linken of embedden. Gebruikers kunnen daarbij zoeken en filteren, en binnen tabellen scrollen. Ook kunnen gebruikers de tabel downloaden als csv-bestand of in een groter scherm openen.

Verleden week had ik al de volgende veranderingen doorgevoerd:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord