Gebruik je Facebook? Dan houden duizenden bedrijven jou waarschijnlijk in de gaten

De bijdrage Each Facebook User is Monitored by Thousands of Companies heeft niks te maken met online of blended learning, maar alles met digitale geletterdheid. Ik vat deze bijdrage hieronder samen omdat de ‘surveillance society‘ een nog grotere reikwijdte heeft dan we waarschijnlijk al vermoedden. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voor- en nadelen van generatieve AI voor gepersonaliseerd leren

Als het gaat om onderwijs wordt (generatieve) AI vaak gekoppeld aan gepersonaliseerd leren. Deze benadering is echter niet zaligmakend. Philippa Hardman verkent in deze bijdrage de voor- en nadelen van AI-gepersonaliseerd leren en de potentie van AI bij het faciliteren van samenwerkend leren. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zijn microcredentials niet van strategisch belang voor veel onderwijsinstellingen?

Inside Higher Ed besteedt aandacht aan een recent rapport van UPCEA (University Professional and Continuing Education Association) waarin de huidige status en uitdagingen van alternatieve manieren van kwalificeren in het onderwijs wordt besproken. Daaruit komt steun voor alternatieve manieren van kwalificeren naar voren, maar blijkt ook dat deze manieren maar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wordt het effect van generatieve AI op de productiviteit overschat?

In mijn dagelijks werk merk ik dat een toepassing als ChatGPT mij best wat werk uit handen neemt. Dit is echter anekdotisch bewijsmateriaal. In Is GenAI’s Impact on Productivity Overblown? plaatsen Ben Waber en Nathanael J. Fast kanttekeningen bij de opvatting dat generatieve AI zal leiden tot een hogere productiviteit.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Directe instructie vs onderzoekend leren? Directe instructie en onderzoekend leren

Binnen het domein van de onderwijskunde worden vaak stevige discussies gevoerd over de effectiviteit van didactische aanpakken. Eén van die discussie betreft de veronderstelde ‘superioriteit’ van directe instructie ten opzichte van ‘inquiry-based learning‘. Het recente review artikel Let’s talk evidence – The case for combining inquiry-based and direct instruction concludeert

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder