Kansen van “immersive learning” voor leren en ontwikkelen

Volgens Bill Brandon neemt de toegankelijkheid van virtual reality en augmented reality -die beiden “immersive learning” mogelijk maken- toe. Deze technologieën hebben een aantal belangrijk voordelen die kansen bieden voor leren en ontwikkelen (en m.i. ook onderwijs). This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De belangrijkste tekortkomingen van blockchaintechnologie

Blockchain-technologie is bekend geworden dankzij crypto-geld zoals de Bitcoin. De onderliggende technologie kan echter voor veel meer doeleinden worden gebruikt. De verwachtingen waren en zijn dan ook hooggespannen. Volgens Bernard Marr heeft blockchain-technologie echter vijf belangrijke tekortkomingen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zevenendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Dit is de zevenendertigste maar mogelijk ook de laatste bloemlezing over generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Je kunt nog een week aangeven wat jouw voorkeur is ten aanzien van mijn blogposts over dit onderwerp. In deze blogpost besteed ik in elk geval onder meer aandacht aan een recent onderzoek over de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Dimensies onderwijs flexibel organiseren

In 2016 verscheen de SURF-publicatie Onderwijs op Maat anno 2016 (pdf). Daarin onderscheidt SURF vijf dimensies waarop je onderwijs kunt flexibilisering. Eerder dit jaar publiceerden Kohnstamm Instituut en Kennisnet het model ‘Dimensies flexibel organiseren van onderwijs’ waarin zij aan de hand van zeven dimensies laten zien hoe scholen flexibel onderwijs kunnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Enkele conclusies uit recent onderwijsonderzoek (o.a. naar educatieve video’s)

De Onderwijswetenschappen blog van de Universiteit Utrecht heeft onlangs weer verschillende lezenswaardige bijdragen geplaatst over recent onderwijsonderzoek. In deze blogpost vat ik belangrijke conclusies samen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over het belang van ‘check-in’ bij blended learning

Een ‘check-in’ speelt een belangrijke rol bij blended learning en online leren. In deze blogpost sta ik stil bij wat ‘check-in’ inhoudt, waarom het belangrijk is, en hoe je leeractiviteiten ten behoeve van ‘check-in’ met behulp van een leermanagementsysteem (LMS) kunt toepassen. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Realiteit en perceptie bij technologie-ondersteund actief leren

De studie “Is Reality in Conflict with Perception? The Impact of Technology-Enhanced Active Learning and Formative Assessment on the Formation of Pre-Service Teachers in the Social Sciences” heeft betrekking op de perceptie van aankomende docenten op het leerzame karakter van een meer activerende didactiek, waarbij technologie wordt gebruikt, versus klassikaal

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder