Global Sentiment Survey 2024: hoe kijken L&D’ers aan tegen trends op hun vakgebied?

Gistermiddag presenteerde Donald Taylor de resultaten van de meest recente editie van de Global Sentiment Survey. De ontwikkeling die als het meest belangrijk werd bestempeld was geen verrassing. Toch bieden de uitkomsten van Donald’s analyse van de gegevens interessante inzichten. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wordt dit de toekomst van leermanagementsystemen?

Het artikel “A Better Way To Learn: NextGen Learning Management System Tools“, geschreven door Peter Oykhman en gepubliceerd op de website van eLearning Industry, gaat over de ontwikkeling van de volgende generatie leermanagementsystemen waarbij traditionele functies worden gecombineerd met 2D/3D-gaming en met AI-tutoring. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Recente onderzoeken naar de invloed van smartphones op leren en welzijn

In toenemende mate ontmoedigen of verbieden overheden het gebruik van smartphones in de les of zelfs op school. Soms tenzij deze apparaten expliciet voor educatieve doeleinden worden gebruikt. Er zijn overigens ook voorbeelden van landen die een verbod weer terugdraaien. In deze blogpost vat ik twee recente onderzoeken samen naar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twee waardevolle bronnen over (generatieve) AI en onderwijs van onze zuiderburen

Op deze weblog publiceer ik met regelmatig over relevante bronnen met betrekking tot (generatieve) AI. Daarbij gaat het vaak om Amerikaanse, Britse of Australische bijdragen. Deze blogpost bevat twee interessante Vlaamse bijdragen. Daarnaast attendeer ik jullie op een aantal andere online artikelen over (generatieve) AI en leren, opleiden en onderwijs,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

MOOC “Data-Driven Learning” voor L&D-professionals

Binnenkort gaat de massive open online course (MOOC) “Data-Driven Learning” van start, georganiseerd door Next Learning Valley. Deze online cursus is ontworpen voor professionals op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D). Deze kosteloze, Engelstalige MOOC gaat van start op 1 mei 2024 en duurt vier weken. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderzoek naar nudging in het onderwijs

Onderzoek laat zien dat docenten in het mbo en hbo onbewust gebruikmaken van diverse nudging-technieken om het gedrag van lerenden te beïnvloeden. Een gebrek aan bewustzijn over deze technieken leidt soms tot ongewenst gedrag. Het onderzoek besteedt m.i. onvoldoende aandacht aan de rol van digitale technologie bij nudging. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom de overname van Udacity door Accenture belangrijk nieuws is

Consultancybedrijf Accenture heeft aangekondigd het leerplatform Udacity over te nemen. De snelle ontwikkeling en adoptie van AI speelt hierbij een grote rol. Deze overname is volgens mij een indicatie van een belangrijke ontwikkeling. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bezoek de Nederlandstalige SXSW® 2024 groepsblog (met onder andere een impressie van het 2024 Emerging Tech Trend Report)

Op dit moment vindt in Austin, Texas, het befaamde SXSW® ‘event’ plaats. Hoogtijd om de Nederlandstalige groepsblog hierover in het zonnetje te zetten. Ik besteed daarbij expliciet aandacht aan de bijdrage van Amy Webb’s keynote over technologietrends. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder