Vijfentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Dit is mijn laatste blogpost voor de zomerstop. Daarom een extra uitgebreide bloemlezing over ChatGPT en aanverwante technologieën. Belangrijke nieuws van de afgelopen week is de lancering van twee concurrenten van ChatGPT. Google Bard is beschikbaar gekomen binnen de EU. Claude 2 vooralsnog alleen in de VS en Verenigd Koninkrijk.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Learning analytics gebruiken voor peer assessment (literatuurstudie)

Volgens Kamila Misiejuk en Barbara Wasson waren er tot nu toe geen overzichtsstudies gemaakt waarin wordt beschreven hoe learning analytics wordt ingezet om peer assessment mogelijk te maken. Met Learning Analytics for Peer Assessment: A Scoping Review willen zij in die leemte voorzien. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nieuwe opleidingsinstituten met een focus op microcredentials?

Mensen verlangen steeds meer naar korte, gerichte cursussen waarmee zij specifieke vaardigheden kunnen ontwikkelen waar hun loopbaan baat bij kan hebben. Reguliere onderwijsinstellingen kunnen deze ontwikkeling niet bijhouden. Daarom worden in New South Wales (Australië) speciale opleidingsinstituten opgericht die zich specifiek richten op deze microcredentials. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kun je student engagement in een leermanagementsysteem vergroten?

Een leermanagementsysteem (LMS) vormt vaak het hart van een digitale leeromgeving die wordt gebruikt voor het mogelijk maken van blended (en online) leren. Daarbij is in de praktijk niet altijd sprake van ‘student engagement’, terwijl dit wel van groot belang is. Volgens Renske de Beijer en Nynke Bos van het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vierentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Mijn zomervakantie nadert en ik realiseer me dat ik zowaar ruim tien dagen geleden voor het laatst een bloemlezing over ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen heb geschreven. Hieronder vind je daarom weer tien samenvattingen van bijdragen over ChatGPT (en aanverwante technologieën). De toon is weer wisselend van aard, en dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Innovating Pedagogy 2023: nieuwe vormen van doceren en leren

Sinds 2012 publiceert de Britse Open Universiteit het rapport “Innovating Pedagogy” waarin men nieuwe vormen van doceren en leren beschrijft. Editie 2023 is gepubliceerd samen met het Centre for Innovation in Learning and Teaching van de Universiteit van Kaapstad, en presenteert weer tien innovatieve vormen van doceren en leren. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ChatGPT: revolutie of ontwrichting? Beschouwing van huidige stand van zaken en discussies.

De afgelopen week verscheen in de nieuwsbrief van e-learning.nl een beschouwing van mijn hand over de huidige stand van zaken en discussies rond ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen. Deze beschouwing vind je ook hieronder. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder