Teken tegen DOPA

Eind juli van dit jaar schreef ik over Deleting Online Predators Act (DOPA). Deze Amerikaanse wet heeft grote gevolgen voor het gebruik van Internet op scholen en bibliotheken en beoogt scholen en bibliotheken -die federale Internet subsidies ontvangen- te verplichten om de toegang tot social networking sites etc onmogelijk te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social software: de ‘next generation’ e-learning

Christian Dalsgaard betoogt in het artikel Social software: E-learning beyond learning management systems dat social software een meer sociaal constructivistische benadering van e-learning kan helpen vormgeven: de ‘next generation’ e-learning. Studenten worden voorzien van persoonlijke tools. Ook bevordert social software dat zij deel uit maken van sociale netwerken. Using social

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom worden social netwerk-tools weinig gebruikt?

Als je edubloggers volgt krijg je de indruk dat social software op grote schaal wordt gebruikt. Maar als je goed om je heen kijkt, gebruiken de meeste Internetters helemaal geen web 2.0 technologie. Dave Pollard analyseert dit fenomeen in een uitvoerige weblogbijdrage: Social Networking: Why are Conversation and Collaboration Tools

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bug report: Group Cognition

Op de FLOSSE-weblog lees ik net een boekbespreking van Teemo Leinonen: Bug report: Group Cognition. Teemo becommentarieert een recent boek van Gerry Stahl over computer supported collaborative learning (CSCL), waarbij Stahl refereert aan het Europese ITCOLE-project. Teemo Leinonen oordeelt hard over Stahl’s boek. Ik ben ook betrokken geweest bij het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Proefschrift Sanne Akkerman online

Op 24 juni j.l. heb ik een impressie gegeven over de promotie van mijn collega Sanne Akkerman. Ik schreef dat Sanne’s proefschrift ‘Strangers in Dialogue. Academic Collaboration across Organizational Boundaries’ helaas nog niet online stond. Inmiddels is dat wel het geval (zoals het hoort). Een samenvatting plus de dissertatie zelf

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder