Factoren om rekening mee te houden bij blended learning

Deze recente bijdrage van het World Economic Forum over blended learning doet m.i. al te generaliserende uitspraken over hoe blended learning binnen verschillende landen wordt toegepast. Interessant is het overzicht van factoren die volgens de auteurs een rol spelen bij het ontwerpen en evalueren van blended learning. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Scholen gebruiken software die LGBTQ+ content blokkeert, maar racistische inhoud toestaat

Onderwijsinstellingen gebruiken vaak software die bepaalde medewerkers erop attenderen als leerlingen op bepaalde ‘risicovolle’ woorden zoeken, en die toegang tot bepaalde websites blokkeren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van algoritmen zodat de software bijvoorbeeld automatisch bepaalt welke websites wel of niet worden geblokkeerd. Deze algoritmen bevatten echter een ernstige vorm van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leer je inderdaad effectiever door aantekeningen met pen en papier te maken in plaats van met een laptop?

The Pen Is Mightier Than the Keyboard: Advantages of Longhand Over Laptop Note Taking is een veel geciteerd onderzoek waaruit blijkt dat je effectiever leert door aantekeningen met pen en papier te maken, in plaats van met een laptop. Ik gebruik dit onderzoek ook vaker in presentaties. Hoogleraar psychologie Michelle

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voorbeelden en voordelen van augmented reality voor leren

Bij augmented reality (AR) voeg je digitale elementen als een extra laag toe aan de werkelijkheid. Dat kan bijvoorbeeld door middel van een QR-code, maar bijvoorbeeld ook door 3D-objecten via een camera te tonen. Zonder AR zou Pokémon Go bijvoorbeeld niet bestaan. Shawn Mack geeft in Augmented Reality in Education:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Eyetracking gebruiken om de kans op leesproblemen te voorspellen

De bijdrage What AI can and can’t do in education onderstreept dat AI gebruikt kan worden om docenten te ondersteunen bij het geven van onderwijs. Het artikel besteedt onder meer aandacht aan het gebruik  van eyetracking om eventuele leesproblemen, zoals dyslexie, op het spoor te komen. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

We weten steeds meer over vermoeidheid door videoconferencing

Nadat we ruim een jaar geleden massaal gebruik zijn gaan maken van live online communiceren, klaagden gebruikers al snel over stress en vermoeidheid (‘Zoom Fatigue‘). Dankzij onderzoek weten we inmiddels steeds meer over dit fenomeen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Behandel robots alsof het dieren zijn

Dankzij kunstmatige, artificiële, intelligentie en andere technologische ontwikkelingen worden robots geavanceerder en alomtegenwoordig. Dat leidt tot vragen over hoe mensen zich moeten verhouden tot robots, en wat we mogen verwachten van robots. We zijn daarbij geneigd om robots te vergelijken met mensen. Volgens MIT robot ethica Kate Darling kunnen we

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder