Scholen gebruiken software die LGBTQ+ content blokkeert, maar racistische inhoud toestaat

Onderwijsinstellingen gebruiken vaak software die bepaalde medewerkers erop attenderen als leerlingen op bepaalde ‘risicovolle’ woorden zoeken, en die toegang tot bepaalde websites blokkeren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van algoritmen zodat de software bijvoorbeeld automatisch bepaalt welke websites wel of niet worden geblokkeerd. Deze algoritmen bevatten echter een ernstige vorm van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leer je inderdaad effectiever door aantekeningen met pen en papier te maken in plaats van met een laptop?

The Pen Is Mightier Than the Keyboard: Advantages of Longhand Over Laptop Note Taking is een veel geciteerd onderzoek waaruit blijkt dat je effectiever leert door aantekeningen met pen en papier te maken, in plaats van met een laptop. Ik gebruik dit onderzoek ook vaker in presentaties. Hoogleraar psychologie Michelle

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voorbeelden en voordelen van augmented reality voor leren

Bij augmented reality (AR) voeg je digitale elementen als een extra laag toe aan de werkelijkheid. Dat kan bijvoorbeeld door middel van een QR-code, maar bijvoorbeeld ook door 3D-objecten via een camera te tonen. Zonder AR zou Pokémon Go bijvoorbeeld niet bestaan. Shawn Mack geeft in Augmented Reality in Education:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Eyetracking gebruiken om de kans op leesproblemen te voorspellen

De bijdrage What AI can and can’t do in education onderstreept dat AI gebruikt kan worden om docenten te ondersteunen bij het geven van onderwijs. Het artikel besteedt onder meer aandacht aan het gebruik  van eyetracking om eventuele leesproblemen, zoals dyslexie, op het spoor te komen. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

We weten steeds meer over vermoeidheid door videoconferencing

Nadat we ruim een jaar geleden massaal gebruik zijn gaan maken van live online communiceren, klaagden gebruikers al snel over stress en vermoeidheid (‘Zoom Fatigue‘). Dankzij onderzoek weten we inmiddels steeds meer over dit fenomeen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Behandel robots alsof het dieren zijn

Dankzij kunstmatige, artificiële, intelligentie en andere technologische ontwikkelingen worden robots geavanceerder en alomtegenwoordig. Dat leidt tot vragen over hoe mensen zich moeten verhouden tot robots, en wat we mogen verwachten van robots. We zijn daarbij geneigd om robots te vergelijken met mensen. Volgens MIT robot ethica Kate Darling kunnen we

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Presentatie visie op digitalisering in het onderwijs ontwikkelen

De afgelopen jaren heb ik bij SVO, de vakopleider op het gebied van ‘food’, een aantal opdrachten uitgevoerd. Ik heb in 2019 gewerkt aan visieontwikkeling op het gebied van digitalisering in het onderwijs. Verleden jaar heb ik een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar het onderwijs dat zij tijdens de eerste lock-down hebben

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wanneer leidt gamification tot goede leerresultaten?

Gamification is het toepassen van spelelementen binnen een context die niet voor spelen is bedoeld, maar bijvoorbeeld voor leren of verandermanagement. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een quiz als leeractiviteit. Gamification bij leren wordt vaak ingezet om de motivatie en betrokkenheid van lerenden te vergroten. Onderzoek laat zien dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De gevolgen van COVID-19 voor drie aspecten van het Europese hoger onderwijs

De Europese Unie heeft onlangs een analyse gepubliceerd van de gevolgen van  COVID-19 op het hoger onderwijs in Europa. Drie thema’s krijgen daarbij speciale aandacht: onderwijs en leren, de sociale dimensie van hoger onderwijs (d.w.z. het effect op achtergestelde doelgroepen) en studentenmobiliteit. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder