Kritische bespreking van disciplinerende technologie (zoals online proctoring)

Online proctoring maakt deel uit van een trend die de Electronic Frontier Foundation disciplinerende technologie -‘disciplinaire technology’– noemt. Daarbij gaat het om een uitdijende categorie applicaties en apparaten die surveillance van de wieg tot aan het graf mogelijk maakt binnen steeds meer aspecten van ons dagelijks leven. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Recensie Blended learning en onderwijsontwerp

De afgelopen weken zijn twee Nederlandstalige boeken verschenen over het ontwerpen van blended learning. Ik zal deze twee boeken deze week in twee blogposts bespreken. Het eerste boek is ‘Blended learning en onderwijsontwerp. Van theorie naar praktijk‘ van Barend Last en Stefan Jongen. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voorbeeld hoe je de betrokkenheid van lerenden bij online leren kunt versterken

De bijdrage Flexibility key for universities’ hybrid learning, researchers say bevat een interessante casus waaruit blijkt dat docent-onderzoekers dankzij een andere didactien en beoordeling erin zijn geslaagd de betrokkenheid van lerenden tijdens een online cursus te vergroten. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Stop ermee om microcredentials te zien als alternatief voor diploma’s

In The move to microcredentials exposes the deficiencies of existing credentials stellen David Boud en Trina Jorre de St Jorre dat microcredentials in hun huidige vorm de zogenaamde tekortkomingen van diploma’s niet kunnen verhelpen. Hun artikel bevat m.i. enkele verkeerde aannames, maar toch ook zinvolle suggesties. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebruik data om lerenden beter te ondersteunen

Onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten beschikken over grote hoeveelheden data van hun lerenden. Daarbij gaat het niet alleen om cijfers, maar ook over aanwezigheidsgegevens, tal van activiteiten in diverse systemen, enzovoorts. Volgens Elliot Howells kunnen onderwijsinstellingen lerenden in elke fase van de levenscyclus als lerende een meer gepersonaliseerde ervaring bieden, en hen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ook in de Verenigde Staten loont het behalen van een diploma nog steeds (maar is ook sprake van grote verschillen)

Op conferenties en in de populaire (online) pers wordt de waarde van een diploma regelmatig betwist. Werkgevers zouden diploma’s niet meer zo belangrijk vinden, en jongeren – met name in Angelsaksische landen- zouden de financiële investeringen nooit meer terugverdienen. Recent Amerikaans onderzoek laat zien dat dit laatste in ieder geval

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Er ontbreekt iets aan het constructive alignment-principe

Bij het ontwerpen van leertrajecten waarbij digitale leertechnologie wordt gebruikt, wordt dikwijls verwezen naar het belang van constructieve afstemming -‘constructive alignment‘- van leeruitkomsten, leeractiviteiten (en dus didactiek) en toetsing. Volgens mij ontbreekt hierin echter een belangrijk onderdeel als je digitale leertechnologie gaat inzetten. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wordt Google Starline de nieuwe norm voor videoconferencing en synchroon, live, online leren?

Harm Weistra attendeerde mij gisteren op twee bijdragen over Google’s project Starline. Google wil met dit initiatief een bekend knelpunt van videoconferencing en synchroon, live, online leren helpen oplossen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder