Stop ermee om microcredentials te zien als alternatief voor diploma’s

In The move to microcredentials exposes the deficiencies of existing credentials stellen David Boud en Trina Jorre de St Jorre dat microcredentials in hun huidige vorm de zogenaamde tekortkomingen van diploma’s niet kunnen verhelpen. Hun artikel bevat m.i. enkele verkeerde aannames, maar toch ook zinvolle suggesties. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebruik data om lerenden beter te ondersteunen

Onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten beschikken over grote hoeveelheden data van hun lerenden. Daarbij gaat het niet alleen om cijfers, maar ook over aanwezigheidsgegevens, tal van activiteiten in diverse systemen, enzovoorts. Volgens Elliot Howells kunnen onderwijsinstellingen lerenden in elke fase van de levenscyclus als lerende een meer gepersonaliseerde ervaring bieden, en hen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ook in de Verenigde Staten loont het behalen van een diploma nog steeds (maar is ook sprake van grote verschillen)

Op conferenties en in de populaire (online) pers wordt de waarde van een diploma regelmatig betwist. Werkgevers zouden diploma’s niet meer zo belangrijk vinden, en jongeren – met name in Angelsaksische landen- zouden de financiële investeringen nooit meer terugverdienen. Recent Amerikaans onderzoek laat zien dat dit laatste in ieder geval

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Er ontbreekt iets aan het constructive alignment-principe

Bij het ontwerpen van leertrajecten waarbij digitale leertechnologie wordt gebruikt, wordt dikwijls verwezen naar het belang van constructieve afstemming -‘constructive alignment‘- van leeruitkomsten, leeractiviteiten (en dus didactiek) en toetsing. Volgens mij ontbreekt hierin echter een belangrijk onderdeel als je digitale leertechnologie gaat inzetten. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wordt Google Starline de nieuwe norm voor videoconferencing en synchroon, live, online leren?

Harm Weistra attendeerde mij gisteren op twee bijdragen over Google’s project Starline. Google wil met dit initiatief een bekend knelpunt van videoconferencing en synchroon, live, online leren helpen oplossen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Peer mentor aanpak om isolatie van lerenden als gevolg van Covid-19 te doorbreken

Tijdens de corona pandemie ervaren lerenden vaak dat zij geïsoleerd zijn. Zij missen sociale contacten en vinden leren een eenzaam proces. Ondersteuning van lerenden is belangrijk om deze gevoelens van isolement te doorbreken. In How Our Near-Peer Mentoring Model Is Addressing Pandemic Isolation beschrijft Alex Sena hoe zijn organisatie dit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een ontwikkelingsgericht model voor blended learning

De bijdrage Pedagogy, Presence and Placemaking: a learning-as-becoming model of education is nogal abstract en filosofisch van aard. Auteur David White van de Londonse University of Art presenteert hierin een model van blended learning dat sterk de nadruk legt op de ontwikkeling van lerenden. Het model is meer gericht op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vijf manieren waardoor je met online leren de plank mis kunt slaan

Het Canadese Contact North heeft een tijdje geleden de bijdrage Five Ways Online Learning Can Turn Into an Unmitigated Disaster gepubliceerd. Daarin levert men kritiek op -wat zij noemen- ‘emergency remote learning’, het op ad hoc basis en overhaast overstappen van fysiek onderwijs naar online onderwijs, zoals dat tijdens de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder